Andrea Dénešiová
10.07.2014

Otcovi som odpustila - Mahtob Mahmoodyová

Preklad Otakar Kořínek
Ikar 2014

Keď vyšla kniha Betty Mahmoodyovej Bez dcéry neodídem, zaujala čitateľov na celom svete. Autentický príbeh ženy, ktorá sa stala zajatkyňou v zemi svojho manžela, sa dostal i na filmové plátna. Jej dcéra Mahtob opísala túto drámu v knihe Otcovi som odpustila.

Ako 4,5-ročná odišla s rodičmi na dovolenku do Iránu za rodinou a chorou sestrou jej otca Moodyho – lekára – netušiac, že sa zmení na 18-mesačné väzenie. Betty prosí o návrat a naivne si myslí, že Moody prestane s agresívnym vyčíňaním. Akoby nestačilo pozerať sa na hrôzy po výbuchu bomby vo vojnou sa zmietajúcej krajine. Čitateľ sa dozvedá o zážitkoch z iránskej školy, kde denne šliapala po americkej vlajke s pokrikom „Marg Bar Amríka!“ (Smrť Amerike!), o strachu z otca prerastajúcom do nenávisti, ale i o zvykoch miestnych ľudí. Oslovil ma najmä ich sviatok Nourúz – sadenie zrniečok (pšenice) pokoja – človek ošetruje steblá, prenáša na ne všetko nedobré, čo sa v ňom počas roka nahromadilo, a po dvoch týždňoch ich hodí do rieky, aby sa zlo odplavilo.

Po úteku z Iránu Mahtob stále nedokáže potlačiť nenávisť voči otcovi, matka sa preto snaží pripomenúť jej i sebe jeho dobré vlastnosti. Pod zmeneným menom navštevuje v škole prednášky, kde sa stretáva s názorom, že jedinec nedokáže zmeniť systém v spoločnosti, preto poukazuje na význam spoločenskej zodpovednosti jednotlivca. Dôkazom je jej mama, ktorá sa stáva nositeľkou americkej ceny slobody. Moody dá onedlho o sebe vedieť a táto nová vlna strachu z možnej otcovej odplaty vyvolá u Mahtob vážne ochorenie. Moody komunikuje prostredníctvom listov so strýkom Mahtob a neskôr ich odovzdá Betty. Tie dá dcére po tom, ako sa dozvie, že Moody má podlomené zdravie...

Nie je ľahké opísať surovosť vlastného otca, pripomenúť si všetky zážitky, na ktoré sa ťažko zabúda, a asi najťažšie bolo opätovne to všetko prežiť pri písaní. Vďaka vyštudovanej psychológii však Mahtob poznáva odpoveď na otcovo konanie prameniace z jeho „narcistickej osobnostnej povahy“ prejavujúcej sa samoľúbosťou, nedostatkom empatie, potreby obdivu... „Odpustenie môže byť komplikovaná záležitosť. Odpustenie nám prináša uspokojenie, aké v pomste nenájdeme.“