Veronika Cosculluela
13.05.2015

Paríž na viac spôsobov – Roman Čerňanský

Vyd. Spolku slovenských spisovateľov 2014

Na slovenskom knižnom trhu akoby sa vrece roztrhlo s knihami o Francúzsku od Slovákov a  Sloveniek. Po Ďalšom psom dni od Viktórie Laurent Škrabalovej, dvoch knihách od Márie Dopjerovej-Danthine – Paríž, môj druhý domov a  Paríž, moja láska, môj život – či Glamour Paríža od Ľubomíra Jančoka je tu ďalšia, ktorá nosí vo svojom názve toto príťažlivé hlavné mesto. Paríž na viac spôsobov má byť akýsi romantizovaný sprievodca. Cez príbeh Petra a jeho spolucestovateľov čitateľ spoznáva mesto, cez pamiatky históriu Paríža. Nápad je dobrý, veď napokon pre mnohých je príjemnejšie dopracovať sa k  zaujímavým faktom cez zážitky hlavnej postavy, je to iné čítanie ako len obyčajný sprievodca. Avšak osudy postáv knihy: Petra, jeho priateľky Jany a ich dvoch nešťastných, nesebavedomých, uľútostených kamarátok, ktoré sa im na romantický výlet nechcene nanominovali, nie je miestami až taký strhujúci, ako by sme si predstavovali. Peter a Jana majú až príliš obyčajný vzťah a vzťahové problémiky, zato sú však možno prototypmi slovenských turistov. Hašterenie o  tom, kto má lepšiu (a  lacnejšiu) izbu, to, že si do mesta gastronómie a krajiny dobrého pitia donesú vlastnú pálenku, lenivosť vyjsť na Montmartre, či pocit povinnosti stihnúť všetky pamiatky, to sú veci, v ktorých sa spozná nejeden slovenský turista.

Zážitky Petra v Paríži majú skoro stále rovnaký scenár: po krátkom naťahovaní sa s  priateľkou, fotografovaní sa a  ich väčšinou nezaujímavej konverzácii, sa pár dostane k pamiatke, ktorú chcel vidieť. Potom vždy nasleduje Petrov opis ako nenútená kumulácia faktov, ktorá by mala znieť úplne prirodzene: „Eiffelova veža. Čo viac k  tomu napísať. Nájde sa vôbec niekto na svete, kto by nepoznal túto kovovú konštrukciu, postavenú na Champs de Mars, hneď vedľa Seiny? Myslím, že odpoveď hovorí za všetko...“

Ak znesiete autorov trochu ťažkopádny štýl písania a  nebudú vás otravovať „párové“ konverzácie medzi Petrom a Janou, môže vám dať táto kniha niektoré encyklopedické znalosti o  Paríži iným spôsobom ako obyčajný sprievodca.