Recenzia
Katarína Zitová
06.08.2013

Pod krídlami motýľa - Veronika Bicker

Preklad Diana Senecká
Vydavateľstvo Fragment 2013

Pustiť sa do vyšetrovania vraždy na vlastnú päsť je nebezpečné v každom veku, ale obzvlášť vtedy, keď človek nemá ešte ani občiansky preukaz. No hlavná hrdinka knihy Veroniky Bicker Pod krídlami motýľa, ešte ani nie pätnásťročná Elena, jednoducho nedokáže akceptovať fakt, že jej staršia sestra Laura zahynula „len“ pri obyčajnej nehode na skútri. Najmä po tom, ako sa takmer rok od tragédie nájde na rovnakom mieste ďalšie mŕtve dievča a Elenu začnú znepokojovať anonymné listy či tajomné postavy potĺkajúce sa okolo domu…

Napínavé pátranie po okolnostiach sestrinej smrti tvorí hlavnú dejovú líniu príbehu a zapadajú doň takmer všetky, i zdanlivo nesúvisiace udalosti a príhody. Okrem toho však môžeme knihu čítať aj ako „klasický“ tínedžerský román – Elena síce venuje väčšinu svojho času a energie na odhaľovanie Lauriných tajomstiev, ale popritom rieši aj každodenné problémy dospievajúcich: s mamou, ktorá jej „strpčuje“ život neustálymi zákazmi a príkazmi, s kamarátkami i prvými láskami, ale najmä s partiou starších spolužiakov, do ktorej by chcela patriť. A hoci primárne je tento titul z edície Triler určený na oddychové čítanie pre dievčatá od 13 rokov, práve snahy hlavnej postavy zaradiť sa do novej partie ho obohacujú aj o hlbší rozmer, ak nie priamo poučný, tak aspoň nabádajúci k zamysleniu, kam je až človek ochotný zájsť, aby sa zapáčil iným.

Elena sa správa ako ukážková tínedžerka, občas pôsobí až priveľmi naivne a príliš jednoducho sa nechá ovplyvniť mienkou starších spolužiakov, ktorí o ňu zrazu začnú prejavovať záujem, hoci doteraz ani poriadne nepoznali jej meno. Podstupuje kvôli nim skúšky odvahy, prehlbuje svoje konflikty s mamou aj s najlepšou kamarátkou, ktorá zastupuje v príbehu úlohu tej „rozumnejšej“, nechá sa zlákať na neskoré večerné túlanie, alkohol i cigarety. No všetko, čo pôsobí na prvý pohľad ako nevinná zábava, smeruje k hrozivému zakončeniu a oblúkom sa znovu vracia k Laurinej smrti, ktorá sa stále menej a menej zdá byť nehodou.

Lineárna kompozícia rozprávania je ozvláštnená úryvkami z denníkov či listov, ktoré rámcujú každú kapitolu a až v úplnom závere pomôžu poskladať mozaiku udalostí. No i tak zostane niekoľko otázok, na ktoré si čitateľky, ale hlavne samotná Elena budú musieť zodpovedať sami…