Vladimír Radosa
24.09.2009

Pomsta - Jeffrey Archer

Jeffrey Archer: Pomsta

Bratislava, Ikar 2009

Preklad Jana Kantorová - Báliková

Britský spisovateľ, herec a neúspešný politik Jeffrey Archer (1940) od začiatku svojej kariéry nenechal na svojej povesti kameň na kameni – aj podľa slov na vlastnej webovej stránke by sa jeho memoáre mohli stať medzinárodným bestsellerom. Obíďme však škandály súvisiace s jeho osobou a pozrime sa na jeho spisovateľskú cestu. Tá sa začala v roku 1975 vydaním knihy Do posledného haliera, pokračovala úspešným románom Kain a Ábel, sugestívnym príbehom Evanjelium podľa Judáša (Ikar 2009), politickým románom Prvý medzi rovnými alebo zbierkou denníkov opisujúcich jeho pobyt vo väzení. Pomsta je jeho predposledným románom, slovenského prekladu sa možno dočká najnovší príbeh magického trojuholníka lásky Paths of Glory (MacMillan 2009).

Danny Cartwright prežíva svoj veľký deň, keď svoju milovanú Beth požiada o ruku a tá s nadšením súhlasí. Avšak po oslave zásnub sa spolu s jej bratom Berniem zapletú do bitky, počas ktorej príde jeho budúci švagor o život. Z vraždy obžalujú Dannyho, aj keď je všetkým jasné, že páchateľom je právnik Spencer Craig, ktorý zmanipuluje výpovede svedkov a po ich krivej prísahe nešťastný snúbenec putuje na 22 rokov za mreže. Vo väzenskom apartmáne si užíva spolu s mĺkvym obrom Veľkým Alom a bývalým dôstojníkom zo šľachtickej rodiny Sirom Nicholasom Moncrieffom. Ten sa rozhodne z analfabeta Dannyho urobiť vzdelaného džentlmena a vďaka jeho prirodzenej inteligencii a talentu sa mu to aj darí. Niekoľko dní pred prepustením sa Nicholas stane obeťou zinscenovanej samovraždy a Danny sa vzhľadom na ich neuveriteľnú podobu pokúsi využiť príležitosť a opustiť väzenské múry v štýle grófa Monte Christa. Požičiava si Nicholasovu identitu a rozhodne sa pomstiť všetkým, ktorí ho mali pripraviť o šťastie s milovanou Beth a ich novonarodenou dcérkou. Od tej chvíle už sledujeme akúsi modernú verziu príbehu Dumasovho hrdinu, aj keď Dannyho cesta k vytúženej slobode a očisteniu spod podozrenia z vraždy bude zrejme ťažšia, ako sa na prvý pohľad zdalo.

Jeffrey Archer v Pomste potvrdil svoju povesť majstra rozprávača, k atraktivite knihy prispieva vzrušujúca atmosféra súdnych procesov a opisy drsného väzenského života, s ktorým sa autor počas svojho pobytu za dverami bez kľučiek dôverne oboznámil. Táto kniha patrí do kategórie takzvaných „jednodychoviek“, ťažko sa púšťa z ruky a asi by som sa nečudoval, keby sa pre jej prenesenie na strieborné plátno rozhodlo niektoré z hollywoodskych filmových štúdii.

Vladimír Radosa