Vladimír Radosa
17.05.2007

Posol smrti - Daniel Silva

Daniel Silva: Posol  smrti

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2007. Preklad Alena Redlingerová

Gabriel Allon je špičkový agent izraelskej tajnej služby. Bol jednou z kľúčových postáv operácie Boží hnev zameranej na odplatu za atentát na izraelských športovcov počas olympiády v Mníchove. Hovorí plynulo niekoľkými svetovými jazykmi, ovláda umenia boja zblízka, je odborník na kamufláž a sledovanie, ako aj vynikajúci strelec. Jednoducho človek, ktorého sa vyplatí mať vždy na svojej strane.

Vďaka svojim skúsenostiam dostáva ponuku vysokej riadiacej funkcie v izraelskej tajnej službe. Jeho počiatočné váhanie sa rozplynie po zákernom teroristickom útoku vo Vatikáne a po atentáte na jeho mentora Ariho Šamrona. Na základe získaných spravodajských informácií sa aj s požehnaním amerického prezidenta vydáva po stopách teroristu, ktorý má na svedomí množstvo nevinných ľudských životov. V spolupráci s CIA sa začína nebezpečná hra. Neúspech by znamenal nielen ďalšie obete, ale aj smrť volavky, sympatickej odborníčky na umenie - Američanky Sary Bancroftovej.

Daniel Silva je už na Slovensku dobre známym autorom, vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ vyšli jeho romány Majster vrah, Anglický zabijak, Spovedník, Smrť vo Viedni a Agent Mossadu, a v žánri špionážneho trileru patrí vo svete skutočne k tomu najlepšiemu. Základom jeho úspechu je predovšetkým napätie, umne skonštruovaná zápletka a vynikajúce znalosti z oblasti výzvedných služieb a medzinárodnej politiky. Predovšetkým čitateľom mužského pohlavia vie atraktívnou formou sprostredkovať príťažlivý svet špionáže, terorizmu a tajných agentov. Navyše sa v svojich románoch nikdy nebál dotknúť pálčivých tém. Či už išlo o mlčanie Vatikánu počas holokaustu, pomoc švajčiarskych bánk Hitlerovmu režimu pri ukrývaní majetku Židov odvlečených a umučených v táboroch smrti, alebo cielené vraždy palestínskych teroristov izraelskými komandami.

Podobne ako americký dokumentarista Michael Moore v dokumente  Fahrenheit 9/11, aj Posol smrti sa zaoberá sponzorovaním islamských teroristických organizácii. Vlny násilia nasledujú jedna za druhou, islam a kresťanstvo sú si čoraz vzdialenejšie, pričom ani jednej zo strán sa doteraz nepodarilo nájsť spôsob, ako sa zblížiť. Práve hľadanie spoločného jazyka a viera v svet bez hrozby vojny a terorizmu je často ústrednou témou kníh Daniela Silvu.

Vladimír Radosa