Michaela Kalivodová
07.07.2018

Príjemná oddychovka na víkend

Pokus o lásku nie je ani zďaleka Murínova prvotina. Písaniu sa venuje od 80. rokov a má za sebou viaceré úspešné tituly literatúry faktu (napríklad Gorily v podsvetí alebo Mafia na Slovensku) ale aj romány, novely, zbierky poviedok a cestovných príbehov.

Tento román sa odohráva vo vedeckom prostredí laboratória rastlinnej fyziológie. Hlavným hrdinom je študent, ašpirant na doktorát, Matej Daxa, ktorý sa snaží prísť na to, ako zastaviť starnutie, v lepšom prípade dokonca spustiť mladnutie organizmov. Autor prevádza čitateľa príbehom cez jednotlivé dni bez Daniely – Matejovej priateľky – a ponúka náhľad do vnútorného sveta zneisteného Mateja. Počas sedemnástich dní sa príbeh vyvíja rýchlo a nastávajú nečakané zvraty. Sled udalostí je prerušovaný spomienkami hlavného hrdinu na priateľku Danielu a ich spoločné chvíle. Takto sa postupne nepriamo dozvedáme o celom vývoji vzťahu, ale aj o Daniele ako takej. Sledujeme udalosti od prvého stretnutia, cez všetky prekážky počas Matejovej vojenskej služby, sťahovanie do Bratislavy, až po Danielino skúškové. Prostredníctvom jej konania je opísaná vždy kladne. Spomienky majú často jemný erotický nádych a ukazujú intímny život dvoch zaľúbencov. Občas sa do deja jednorazovo zamotajú náhodné postavy (Danielina kamarátka, Matejova kamarátka z detstva, výtržník Absolón, kamarát Kameňák), ktoré Matejovi pomáhajú uvedomiť si fakty týkajúce sa jeho vzťahu, ktoré predtým nevidel.

Dej začína prekvapivo, odhalením záhadnej choroby hlavného hrdinu, ktorá sa stáva hlavnou zápletkou a vyvoláva pochybnosti o vzťahu Mateja s Danielou. Sviežosť, správnu dávku humoru, životnej múdrosti a filozofie pridáva príbehu vedecký tajomník Gyra. Táto postava je hlavným aktérom vedľajšej zápletky a prevádza hlavného neskúseného hrdinu svetom žien. Navrhuje stávku s Matejom, ktorá sa stáva nenásilným leitmotívom knihy a uvádza Mateja do podnetných či vtipných situácií. Gyra postupne odkrýva svoje tajomstvá a slabosti a čoskoro sa z na prvý pohľad nevyliečiteľného a povrchného sukničkára stáva zrelý muž s bolestivými spomienkami.

Kapitoly sú doplnené zaujímavosťami zo sveta vedy a opismi laboratórnych postupov, čo knihu posúva a pridáva jej na kvalite. Aj zložitejšie procesy sú vysvetlené jasne, stručne, veľa ráz s humorom a prinášajú kuriózne informácie o vedeckých pokusoch a ich výsledkoch. Tak zaujmú nielen tých, ktorí sa oblasti venujú len vo voľnom čase, ale aj menej zainteresovaných. Spisovateľ taktiež ponúka pohľad do pracovného prostredia na ústave, vzťahov a problémov na pracovisku, či špinavých praktík nadriadených. Približuje Matejove pokusy, vôľu ostatných vedeckých pracovníkov pomôcť (nakoniec vyjde nazmar), ale aj dobré rady profesora.

Samozrejmosťou je zvrat a napätie pred záverom, kniha by si však podľa môjho názoru zaslúžila veľavravnejší koniec. To môže práve niektorým čitateľom vyhovovať, pretože ponecháva priestor predstavivosti a zamýšľaniu sa, mne však v tomto prípade chýbajú viac zauzlené, komplikované a pútavé vzťahy, ktoré by podnietili predstavivosť viac.

Ako všetky knihy tohto žánru, aj táto poteší, zabaví a vyvolá úsmev na tvári. Po chvíli však na ňu poľahky zabudneme. Napriek tomu má kniha pár zaujímavých myšlienok a mnoho vtipných situácií, ktoré sa pripomenú aj po dlhšom čase. Niekedy mám pocit, že sa autor snaží priblížiť štýlu Maxima E. Matkina, na to ale príbehu chýba hlbšia zápletka a svojrázny humor. Kniha Gustáva Murína Pokus o lásku je príjemnou a úsmevnou „oddychovkou“ z vedeckého prostredia.

Michaela Kalivodová