Putinovo tajomstvo - Anna Arutunyan

Preklad Matúš Kyčina
Ikar 2013

Anna Arutunyanová sa narodila v Rusku, ale vyrastala v Spojených štátoch amerických. Ruskú politickú scénu sleduje ako vyslaná reportérka vyše desať rokov. Knihu Putinovo tajomstvo dopísala takpovediac v predvečer prezidentských volieb, ktoré, ako už dnes vieme a autorka to správne predvídala, po svojom prechodnom účinkovaní v úlohe pre­miéra opäť vyhral Vladimír Putin. Arutunya­nová sa v diele podujala na kritickú analýzu súčasného ruského spoločensko­politického systému, v ktorom Putin zohráva nemalú úlohu. Vďaka bohatej reflexívnosti niektoré udalosti rozoberá ako prípadové štúdie, svoje dokazovania podopiera množstvom auten­tických výpovedí a korešpondujúce názory odborníkov precízne zaznamenáva v pou­žitých prameňoch na konci každej kapitoly.

Samotnú analýzu autorka rozdelila na štyri časti. V prvej rozoberá akúsi nimbu všemocnosti a  dokonalosti, vytváranú okolo Putina ľuďmi, ktorí sa s ním stretli alebo majú stretnúť. Veď aj cári sa kedysi povýšili až na akési vzdialené božstvá na zemi… V druhej časti Opričníci sa zaoberá vzťahmi vládnucej vrstvy, silových zložiek a radových občanov. Pre nezasvätených by sa tretia časť Bojari mohla podľa názvu zdať obsahovo podobnou predchádzajúcej. Lenže podnikateľská vrstva oligarchov, s ktorými Putin vyplával na politické výslnie, má opro­ti silovým zložkám systému úplne odlišné postavenie. Kto sa chce zrazu stať čestným podnikateľom alebo jeho ambície začnú byť politicky privysoké, toho systém zruinuje… V poslednej časti svojho prenikavého vhľadu do fungovania systému sa autorka sústredila na zámerné i nezámerné pôsobenie rôznych občianskych a politických zoskupení, ktoré svojou činnosťou pomáhajú zbožštiť súčas­ného panovníka v očiach bežnej populácie.

Kniha prenikavo približuje stav vecí verej­ných i poloverejných v jednej šestine sveta. Nezaujme iba politologicky orientovaných či­tateľov, ale mala by byť aj akýmsi doplnkovým čítaním pre každého podnikateľa zvažujúceho podnikanie v Rusku, pre študentov histórie, sociológie a tiež pre všetkých milovníkov fun­dovaných analýz – aj preto, že mnohé opisova­né pomery až krikľavo pripomínajú tie naše, domáce.