Lucia Mattová
17.08.2015

Rus je ten, ktorý miluje brezy - Olga Grjasnowa

Mladá autorka azerbajdžanského pôvodu Olga Grjasnowa (1984) vo svojom debute Rus je ten, ktorý miluje brezy (Vydavateľstvo Premedia 2014, Paulína Šedíková Čuhová) rozoberá aktuálne otázky nielen azerbajdžanskej, ruskej, ale všeobecne európskej mladej generácie, ktorá z  rôznych príčin opustila svoju domovinu a usiluje sa presadiť v zahraničí. Odcudzenosť a túžba po nájdení domova sú neoddeliteľnou súčasťou jej identity.

Hlavná hrdinka Mária Koganová je vzdelaná a inteligentná.Z multikultúrneho prostredia, kde vyrástla, sa snaží vyťažiť maximum. Študuje jazyky a  sníva o  kariére tlmočníčky v OSN. Náhla smrť priateľa, „rodeného Nemca“ Eliasa, otrasie jej životom aj hodnotami a opäť oživí duchov minulosti. Vyrovnáva sa s  dlho potláčanými krvavými spomienkami a traumami z detstva, ktoré natrvalo poznačili jej osobnosť. Samota a hľadanie si miesta vo svete sú konfrontované s aktuálnou neistotou. Jej život je rýchly, plný náhlych zvratov, sklamaní a  túžob po úprimných medziľudských vzťahoch, nájdení pevnej pôdy pod nohami, a najmä vlastného „ja“. Mária je však bezhlavo unášaná životom, kde už neplatia žiadne pravidlá ani hodnoty.

Autorka vychádza z  autobiografických skutočností a  jej osud sa čiastočne prelína s osudom hlavnej hrdinky románu. Grjasnowa pochádza z  Baku zo židovskej rodiny a  v  ranom detstve, v čase, keď v rodnom Azerbajdžane zúrila občianska vojna, jej  rodina emigrovala do Nemecka. V  debute otvára otázky národnej spolupatričnosti, rasovej diskriminácie aj aktuálnej situácie na Blízkom východe. Nehodnotí ani neodsudzuje. Na druhej strane ani nič nezakrýva, podáva skutočnosť tak, ako ju vidí. Triezvo si zachováva odstup a dáva tak čitateľovi možnosť dospieť k vlastným záverom. V celom diele nástojčivo rezonuje pálčivá otázka, do akej miery sme my – ľudia 21. storočia – schopní, či skôr ochotní, akceptovať inakosť a do akej miery naše správanie determinujú vžité klišé a nálepky o iných národoch.

Olga Grjasnowa vydala svoju prvotinu ako dvadsaťsedemročná v nemčine, hoci to nie je jej materinský jazyk, a na nemeckom literárnom trhu sa jej podarilo úspešne presadiť. Zaujala čitateľov aj literárnu kritiku, čím dáva prísľub, že o  nej ešte budeme počuť. Kniha sa vyznačuje špecifickým štýlom, otvorenosťou a  živým jazykom. Román Rus je ten, ktorý miluje brezy predstavuje sondu do duší ľudí, proti vlastnej vôli vykorenených zo svojej domoviny, ktorí imigrovali do Európy s vidinou lepšieho života. Ich sny sa však nie vždy stávajú aj skutočnosťou...