Martin Grbjar
21.02.2013

Slepý inštinkt - Andreas Winkelmann

Brr. Dobrý horor
Bratislava, ikar 2012Preklad katarína széherová

Brr. Toto famózne čítanie vám vyrazí dych, vyvolá vo vás hnus, nabehne vám z neho husia koža veľká ako tenisáky a donúti vás prehodnotiť vaše istoty, že ste sa nikdy nebáli tmy, škrabotu a láskavých ujov.

Slepé dievčatko za nevysvetliteľných okolností zmizne z  rodičovskej záhrady. O  desať rokov neskôr sa ten istý scenár s iným dievčatkom zopakuje a začína sa hon na páchateľa. Takto sucho by zrejme podal obsah knihy policajný pracovník. Andreas Winkelmann (1968), dieťa z  vidieka odchované na hororoch Stephena Kinga, však vytvoril napínavý príbeh plný nielen hrôzy, ale aj majstrovskej psychologickej drobnokresby postáv, hoci sa musel vžiť rovnako do kože psychopata, ako aj do kože boxera s  traumou z  detstva, slepého dievčatka, ktoré rozlišuje len podľa zvukov a pachov, či emancipovanej komisárky trpiacej nedostatkom lásky.

Max má strážiť sestričku Sáru, kým sa jeho rodičia venujú iným povinnostiam. Rozumej: kým slopú. Max má sestru rád, ale rád hrá aj futbal, v ktorom je excelentný. Ako to zladiť, keď Sáru nemožno spustiť z očí? Je totiž slepá. Paradoxne však vidí oveľa lepšie ako vidiaci. A  jedného dňa, keď sama prehovorí Maxa, aby šiel hrať futbal a ona ho zatiaľ počká doma v záhrade, záhadne a bez stopy zmizne. Akoby sa nad ňou zľahla zem.

To isté sa stane o  desať rokov neskôr, dokonca s  tými istými osobami, medzi ktorými roky koluje podozrenie: Bol si to ty? Alebo ty? Mal si motív? Mal si možnosti? Koľko je medzi nami utajených úchylov? Je otec alkoholik dostatočne úchylný na to, aby uniesol vlastnú dcéru a zneužíval ju? (Nedávne prípady J. Fritzla z Rakúska či Čecha J. Šablatůru nám hovoria, že áno.) Alebo to bol tajomný sused, čudácky obchodník či vodič dodávky, v  minulosti trestaný pre pedofíliu? Ako sa do celej veci zapletie atrax robustus a  dendroaspis viridis? Prečo ten človek, ktorý miluje zvieratá, zaživa skalpelom vyrezáva oči myšiam? A prečo sa pri obracaní listov knihy strhávame od hrôzy? Lebo šuchot stránok až priveľmi pripomína šuchot tisícov nožiček.

Autor na záver adresuje čitateľovi upokojujúce a realistické slová, akoby vedel, ako sa trasie. Ak Alfredovi Hitchcockovi prináleží titul veľmajster hororu a Stephen King je jeho pomyselným synom, tak Winkelmanna môžeme pokojne nazvať jeho vnukom. Je taký pôsobivý, že na jeho stránke v nemčine pri najnovšej knihe Wassermanns Zorn (Vodníkov hnev) nájdeme výstrahu: Pozor! Môže vyvolať chorobný strach z vody!