Terézia Ursínyová
21.12.2009

Smiech a slzy Tatra revue – Ivan Szabó – Kabaret v spomienkach

Kabaret v spomienkach

Kabaret v spomienkach

Ivan Szabó: Smiech a slzy Tatra revue, Bratislava, Albert Marenčin Vydavateľstvo PT 2009

Pre niektorých seniorov, ktorí študovali v Bratislave od konca päťdesiatych do legendárnych šesťdesiatych rokov, je pojem Tatra revue jedinečnou spomienkou na „kultúru hlavného mesta Slovenska“. Určite si v tomto kontexte pripomínajú najmä Lasicu a Satinského, ktorí po prvý raz vystúpili v Tatra revue na populárnom mládežníckom predpoludní v roku 1959 (a potom ešte veľakrát). S ich menom (Štúdio L+S) sa dnes spájajú niekdajšie priestory Tatra revue, ktorá začala oficiálne pracovať 4. augusta 1958.

V Tatra revue však tvorilo aj veľa ďalších mladých umelcov. Z mnohých sa stali hviezdy estrády, televíznej a rozhlasovej zábavy i populárnej hudby. Spomeniem napríklad prvého umeleckého šéfa, dramaturga, manažéra a „otca“ Tatra revue Františka Brestovanského, z komikov Jozefa Hanúsku, Juraja Ďuríčka, Magdu Pavelekovú, Máju Velšicovú, Dalmu Holanovú-Špitzerovú, Oľgu Šalagovú, Michala Slivku, Karola Baláža, Michala Beláka, Františka Gervaia, Júliusa Bullu. Zo spevákov: Gabrielu Hermelyovú, Beu Littmannovú, Zuzku Lonskú, Jozefa Borároša, Jozefa Krištofa, Zdenka Sychru, Zdenka Kratochvíla, Marcelu Laiferovú, Vieru Sokolovú, Ivana Stanislava. Alebo legendárny orchester J. Berczellera či baletný súbor s krásnymi mladými dámami! Z niektorých umelcov vyrástli osobnosti SND (Boris Slovák, Tibor Rakovský, Juraj Svoboda), ďalší pôsobili neskôr v rozhlasovej a televíznej tvorbe (Alexander Karšay, Viola Muránska, Ria Páldiová, Eva Galandová) alebo na Novej scéne (Zdeněk Sychra), či v Divadle A. Bagara (Božena Slabejová)....

Ale v Tatra revue boli i takí, ktorí sa po jej zrušení na dlhé roky stratili z očí verejnosti. Po nástupe „normalizácie“ totiž odišli do skutočnej či „duchovnej“ emigrácie (Zuzka Lonská a jej manžel Zdeněk Kratochvíl, spisovateľ Ján Kalina - autor prvého, nie jediného, programu Tatra revue: Rendez-vous v Bratislave a podnes základnej knihy o tradíciách kabaretu doma i vo svete: Svet kabaretu). „Kádrová čistka“ sedemdesiatych rokov postihla aj textára a humoristu Tomáša Janovica, karikaturistu Mariána Vaneka, posledného šéfa a režiséra Tatra revue Františka Rella, dlhoročného šéfredaktora Roháča Jána Szalaya, ktorý pod pseudonymom Gabriel Viktor napísal scenár posledného, zakázaného programu Tatra revue: „Sex, sex, sex-tánska látka z dejepisu“. Dôvod zrušenia programu a následne divadla? Nevyslovená pravda: Kde vládne jedna politická strana, nemôže existovať politický kabaret. Po zrušení Tatra revue zostalo zo dňa na deň bez miesta 74 zamestnancov divadla.

V edícii Bratislava – Pressburg Vydavateľstva PT Alberta Marenčina vyšla teda kniha, ktorá má príznačný názov Smiech a slzy Tatra revue. Lebo tak, ako sršal optimizmus pri zakladaní legendárneho divadielka, tak zalievali slzy nie jedného umelca po jeho zrušení 20. februára 1970. Autorom je publicista a spisovateľ Ivan Szabó (1939), autor takmer dvoch desiatok kníh z oblasti literatúry faktu. Dôkladné štúdium dostupnej odbornej a spomienkovej literatúry doplnil materiálmi z  dobovej tlače. Do takmer 290 stranovej knihy sa mu však zmestili aj osudy jednotlivých osobností Tatra revue. Namiesto epilógu je v knihe kapitola Z Paríža do Bratislavy o dejinách svetového i nášho „malomestského“ kabaretu.

Čo nám v novej knihe trochu chýba? Záverečný chronologický prehľad spomínaných štyridsiatich premiér kabaretu, resp. časový sled hlavných udalostí tohto jedinečného divadielka. Terézia Ursínyová