Martin Grbjar
30.12.2009

Smrť Bunnyho Munroa - Nick Cave

Nick Cave: Smrť Bunnyho Munroa

IKAR, Bratislava 2009

Preklad Jozef Kot

Nick Cave? Nie je to ten austrálsky spevák, ktorý sa s krásnou Kylie Minogue démonicky prezentoval v klipe k piesni Where The Wild Roses Grow? Skladateľ, básnik a herec je aj spisovateľom, debutoval v roku 1988 zbierkou textov a divadelných skíc King Ink (Kráľ atrament) a vydal aj ďalšie zväzky.

Nick mal od narodenia pestrý život. Spomedzi štyroch súrodencov bol najťažšie zvládnuteľný, hoci na žiadosť rodičov pravidelne chodil do kostola, dokonca spieval v kostolnom zbore. Tam asi pramení aj jeho potreba šifrovať do svojich textov náboženské citáty. Vylúčili ho zo strednej školy, v druhom ročníku štúdia práv prepadol (nedávno mu udelili čestný titul doktora práv) a jeho sľubnej kariére už nič nestálo v ceste.

Jeho otec, obchodník, v Melbourne pri autonehode prišiel o život a tento motív ovplyvnil Caveovo burleskné literárne dielko Smrť Bunnyho Munroa. Smrť je tu všadeprítomná. Dramatické, tragické či inak emočne vypäté veci života plynú v tejto knihe ako vo večnom prúde ejakulátu, ktorého je v Caveových dielach viac ako dostatok. Bunny je poživačný, chlipný, až temer priapizmom trpiaci chlap. Hulí ako komín, pije všetko, čo tečie a sníva o vagínach. Dalo by sa povedať: ako všetci chlapi. Ibaže on vidí zvláštne javy, svetlá, zvuky, namiešané ako drinku psychedelického barmana. Ustavičná žiadostivosť dovedie jeho depresívnu manželku k tragickému rozhodnutiu a Bunny sa musí sám postarať o Bunnyho mladšieho. Ani teraz nezmení svoj štýl života, vláči chlapca so sebou po moteloch a križovatkách a necháva ho čakať v aute, kým on predáva kozmetické prípravky ženám, ktoré chcú niečo iné. To, čo chce on – a veľmi často sa mu to aj podarí získať. Ibaže sa mu začne lepiť smola na päty, cvičiteľka taekwonda mu zlomí nos, díler drog ho načapá so svojou sfetovanou frajerkou a takmer ho zabije i s jeho synom, iný chlap, partner jeho potenciálnej milenky, mu doláme rebrá. Jeho otec sa mu ukáže vo svetle blízkeho konca ako troska, ktorou raz bude aj on. Bunny sa potáca životom s obdivuhodnou bravúrou až k pádu, ktorý je nejednoznačný, ale predpokladaný, lebo takto sa donekonečna žiť nedá. Smrť Bunnyho Munroa je čítanie pre silné žalúdky. No pod škrupinou šokujúcich vulgarizmov nájdeme aj výkrik po zdravom rozume: Tie svinské cigarety vás raz zabijú!, kričí Bunny na troch úbohých, degenerovaných mládencov. Dostanete rakovinu a skapete. A cynicky: Aká to bude strašná strata pre ľudstvo!

Martin Grbjar