06.02.2008

Spoločenstvo piatich. Zlovestná hviezda, Havrania brána - Anthony Horowitz

Anthony Horowitz: Spoločenstvo piatich: Havrania brána

Anthony Horowitz:  Spoločenstvo piatich: Zlovestná hviezda

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad  Barbora Škovierová

Anthony Horowitz patrí k mimoriadne úspešným autorom literatúry pre mládež. Pozornosť si získal najmä sériou príbehov štrnásťročného špióna Alexa Ridera a na jej priaznivý ohlas sa snaží nadviazať päťdielnou ságou Spoločenstvo piatich. Prvý diel vyšiel v origináli už v roku 2005, na pultoch zahraničných kníhkupectiev je od apríla 2007 už aj diel tretí.

V prvej časti Havrania brána štrnásťročný Matt Freeman prišiel pri autonehode o oboch rodičov a do opatery si ho vzala teta. Dovtedy šťastný život sa zmenil na nočnú moru a zmenil sa aj sám Matt. Stal sa z neho zatrpknutý a arogantný záškolák. Pri krádeži v sklade spolu s kamarátom zrania strážcu a skončia v rukách polície. Matt dostáva možnosť zúčastniť sa prevýchovného programu SVIT a musí sa presťahovať k starej pani Deverillovej do dediny Malý Malling, kde líšky dávajú dobrú noc. Mattovi okrem čudáckej stareny, jej dementného pomocníka a práce s prascami znepríjemňujú život záhadné javy. Navyše, navôkol začínajú umierať ľudia. Matt príde na to, že sa nevedomky stal stredobodom boja síl dobra a zla, dostáva sa do pazúrov sfanatizovaných dedinčanov a bojuje o holý život. Čaká ho aj šokujúce prekvapenie – je súčasťou Spoločenstva piatich vyvolených, na ktorých ramenách je zodpovednosť za ďalší osud ľudstva.

Ako tvrdí sám autor, pentalógia Spoločenstvo piatich je akousi modernou verziou príbehov z Tolkienovej Stredozeme a príbehov z Narnie C. S. Lewisa. Z tej prvej série si Horowitz požičal ponurosť a tajuplnosť, z tej druhej motív detí ako záchrancov sveta.

Horowitz je majstrom temnej a ponurej atmosféry a pri niektorých pasážach sa aj dospelému čitateľovi zježia chlpy. Pred dvadsiatimi rokmi sa deti príjemne báli pri napínavých príbehoch Pána Tragáčika, kapitána Nema alebo Winnetoua. Keby sa im vtedy dostala do rúk táto knižka, asi by po zvyšok života nevyšli na ulicu, alebo by prestali rozprávať. V dobe Votrelca, Terminátora alebo Freddyho Kreugera je pre dnešnú mládež Havrania brána malina. Čierna. A na jedno prehltnutie.

Na začiatku druhého dielu zastihneme hlavného hrdinu počas jeho nie veľmi úspešného štúdia na súkromnej škole na Zelenom vrchu. Jeho teta Gwenda sa stane bábkou v rukách Prastarých a v snahe zavraždiť Matta premení školu pomocou benzínovej cisterny na ohnivé peklo. Tajomná organizácia Nexus získa zároveň informácie o tom, že na druhom konci zemegule v Peru sa onedlho chystá otvorenie druhej brány a návrat Prastarých. Jej poslaním je zabrániť im v tom za každú cenu. Požiadajú teda Matta o pomoc a ten sa ani nenazdá a sedí v lietadle do Limy. Po príchode sa ho aj s priateľom Richardom pokúsia uniesť a zachráni sa len útekom v poslednej chvíli. Ocitne sa na ulici a zoznamuje sa s mlčanlivým rovesníkom Pedrom, v ktorom spoznáva chlapca zo svojich snov. Vydávajú sa na cestu do Cuzca, starobylého mesta pod magickým Machu Picchu.

V porovnaní s prvým dielom má príbeh oveľa rýchlejšie tempo, ponúka viac napätia a akcie a je trochu menej ponurý. Horowitz je síce autorom kníh pre mládež, ale podľa počtu mŕtvol (tá prvá v podobe Mattovho strýka vás čaká už na sedemnástej strane) je tento príbeh určený pre vekovú kategóriu pätnásť plus. Napínavé čítanie, ktoré vám nepochybne spríjemní zimný víkend.

Vladimír Radosa