Spravodliví - Sam Bourne - Osudová reportáž

Osudová reportáž

Osudová reportáž

Sam Bourne: Spravodliví

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Otakar Kořínek

Will Monroe je šťastne ženatý tridsiatnik, absolvent ekonómie na Oxforde a čerstvá posila renomovaného denníka New York Times. Jeho život od základu zmení reportáž o vražde pasáka, ktorá vzbudí pozornosť kolegov, verejnosti a jeho budúcich nepriateľov. Keď si neskôr začne spájať súvislosti zločinu s ďalšou vraždou fanatického vlastenca v Montane, netuší, že odhaľuje len špičku ľadovca. Udalosti naberú nečakaný spád po únose jeho manželky Beth. Odkaz únoscov je jasný; motívom nie sú peniaze, ale reportáž, ktorou pichol do osieho hniezda. Pátranie ho zavedie medzi obyvateľov židovskej komunity v brooklynskej štvrti Crown Heights. Spolu so svojou univerzitnou láskou TC, počítačovým expertom Tomom a tajomným spojencom komunikujúcim prostredníctvom esemesiek odhaľuje diabolský plán náboženskej sekty, ktorá sa nezastaví pred ničím, len aby dosiahla svoj cieľ.

Sam Bourne, podobne ako Dan Brown, s ktorým ho kritici porovnávajú, vo svojom románe Spravodliví balansuje na hranici fikcie a skutočnosti. Inšpiráciu čerpá zo starých náboženských mýtov. Ide o legendu o tridsiatich šiestich výnimočných ľuďoch, ktorá má svoj pôvod v starej židovskej tradícii. Podľa nej jestvuje na svete počas života každej generácie určitá skupina ľudí, ktorá vďaka vnútornému dobru a cnostnému životu udržuje rovnováhu na Zemi a plní tak určitým spôsobom úlohu bájneho Atlasa. Skupina kresťanských fanatikov sa pokúša narušiť túto krehkú rovnováhu a úlohou Bournovho hrdinu nie je len záchrana vlastnej manželky, ale aj záchrana ľudstva. Spoznáva tak nielen fascinujúcu históriu judaizmu a raného kresťanstva, ale aj svojské zvyklosti a tisícročné rituály židovskej komunity.

Ak ste fanúšikmi trileru, pri čítaní tejto knihy prejdete viacerými štádiami. Na začiatku vám bude na perách pohrávať spokojný úsmev. Dej sa rozbieha naozaj sľubne – hlavný hrdina je sympatický novinár, zápletka umne rozohraná a napätie dávkované tak akurát. Pred záverečným finále úsmev mierne zvädne, autorovi akoby došiel dych. Spomaľuje dej zbytočnými lekciami z dešifrovania a zneisťuje čitateľa absurdnými konštrukciami. V závere však opäť nasadzuje osvedčené zbrane žánru – dramatické finále, prekvapivé rozuzlenie a happyend.

Sam Bourne, vlastným menom Jonathan Freedland, vo svojom debute v oblasti literárnej fikcie využil rozsiahle vedomosti a skúsenosti z oblasti žurnalistiky a histórie. Tento triler asi nezíska prívlastok majstrovský, určite si však (aj vďaka súčasnému „davinciovskému“ trendu) získa množstvo čitateľov.