Michal Schuster
31.01.2012

Stredné Slovensko - Petr Ludvík, Petr David ml.

Bratislava, Ikar 2011
Preklad Ján Lacika

Českí autori pripravili neveľkú, ale praktickú príručku pre peších i motorizovaných turistov. Stredné Slovensko sa v ich poňatí nezhoduje s bývalým územnosprávnym vymedzením Stredoslovenského kraja. Ich autorský pohľad má svoje prednosti: nezastavujú sa pri podrobnostiach, ktoré možno objasniť priamo na mieste, zvýrazňujú všetko, čo ich zaujalo ako odlišné, neznáme a „neokukané“. Pre motorizovaných odporúčajú štyri primárne autotrasy, pre peších jedenásť rôzne náročných výletov. Pochopiteľne, sú to len návrhy, ktoré možno vhodne podopĺňať z bohatého priehrštia tipov pri opisoch regiónov. Medzi praktickými informáciami sú aj možnosti ubytovania v troch rôznych cenových hladinách a pre tých, ktorým by úzky výber nestačil, odkaz na príslušné informačné turistické centrum. Vhodné tipy nájdu aj turisti-špecialisti. Pri rýchlej orientácii im pomôžu už v úvode naznačené magnetizujúce krásy v kapitolkách o podmanivosti hôr, podzemí, šarme miest a mestečiek, vidieka, sakrálnych pamiatok, najvýznamnejších hradoch, zámkoch a kaštieľoch, čarovaní vody či o technických pamiatkach. Na svoje si prídu aj tí, čo túžia relaxovať vo vode alebo rodiny s malými deťmi. Princíp rýchlo a stručne umožnil autorom vtesnať do publikácie toľko informácií o pozoruhodnostiach, že aj mnohí domáci sa zrejme pri čítaní budú čudovať. Práve takíto turistickí sprievodcovia neraz upozornia na skvosty kultúrneho a prírodného bohatstva, ktoré nám ležia priamo na priedomí a nevšímavo ich obchádzame. Edíciu Slovensko krížom-krážom, v ktorej práve vyšlo Stredné Slovensko, komplementárne dopĺňajú tituly Západné Slovensko a Východné Slovensko.