František Hruška
13.04.2010

Svet na odchode - Peter Slavkovský

Knihy na odchode

Peter Slavkovský: Svet na odchode, Bratislava, Veda 2009

Ešte v prvej polovici minulého storočia sa Slovensko bralo ako agrárna krajina. Bolo to predovšetkým ekonomické označenie, lebo obživa väčšiny jeho obyvateľov pochádzala z práce na poli. Bolo to však aj civilizačné označenie, lebo to, ako si zarábame na chlieb, predurčuje náš spôsob života. Potvrdzuje to aj kniha Petra Slavkovského a v podtitule prezrádza, že jej obsah tvorí Tradičná agrárna kultúra Slovákov v strednej a južnej Európe.

Dnes je už poľnohospodárstvo iba výrobným odvetvím, no niektoré veci sa v obrábaní pôdy nezmenili po tisícročia a  predmety tohto materiálneho sveta sú aj kultúrnymi symbolmi doby, ktorá už je históriou. A preto sa knihu o tradičnej agrárnej kultúre oplatí prečítať: plnšie si uvedomíme súčasný svet. Keď dnes treba mobil alebo počítač vymeniť každé dva roky, lebo sú zastaralé, v tradičnej agrárnej kultúre museli prejsť stáročia, kým sa objavil nejaký nový nástroj alebo nový pracovný postup. Pohľad na dlhé roky nemennosti a izolácie miestnych spoločenstiev nám možno prezradí o črtách našej národnej mentality viac ako dnešné módne prieskumy verejnej mienky. Na Slovensku ešte žije mnoho ľudí, ktorým kniha pripomenie prežitú skúsenosť z detstva a mladosti. Odhalí nám,  prečo slovenskú krajinu charakterizovali úzke pásiky pôdy a prečo ich vlastníci na nich tak lipli. Psychológiu ľudí a sociálne usporiadanie dedinských spoločenstiev, ktoré poznáme z umeleckej literatúry, tu nájdeme podložené zisteniami z vedeckého výskumu. Kniha má poetický názov, ale jej obsah je zhrnutím odborných poznatkov dlhoročnej práce etnológov a historikov. Možno nám práve podobné vedecké publikácie pomôžu vidieť vo vystúpeniach folklórnych súborov, ukážkach rôznych obradov či zvykov, nielen zábavu na spestrenie sviatočného oddychu, ale aj kúsok mágie, ktorú do tohto počínania voľakedy vložili naši predkovia.

A práve preto, že nielen tradičná agrárna ale aj celá súčasná kultúra sa stále viac mení len na zábavu, pri čítaní podobnej publikácie si nevdojak uvedomíme, že to nie je len  svedectvo o svete na odchode, ale aj neradostné potvrdenie skutočnosti, že na odchode sú aj podobné knihy. Sú o kultúre, nie o zábave, a na kultúru sa peniaze zháňajú stále ťažšie.

František Hruška