Vladimír Radosa
30.12.2009

Syn zabijaka - Thomas Perry

Thomas Perry: Syn zabijaka

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Vladislav Gális

Každému začínajúcemu autorovi trilerov by nepochybne zdvihlo sebavedomie, keby jeho prvotinu vychválil do nebies stvoriteľ osamelého hrdinu Hieronyma Boscha – Michael Connelly. Knihu Syn zabijaka prirovnal k naštartovanému autu, ktorému v „žilách prúdi vysokooktánový benzín“. Po jej prečítaní s ním budete určite súhlasiť.

Keď na odborárskej schôdzi v malom kalifornskom mestečku vyletí do vzduchu pikap člena miestnej odborovej organizácie Ala Veasyho, navonok nejde o mimoriadnu udalosť. Pozornosť špeciálneho vyšetrovacieho oddelenia upúta až vtedy, keď vyjde najavo, že výbušnú zmes tvorilo 100 kg umelého hnojiva, čo jednoznačne potvrdzuje prácu profesionála. Prípadom je poverená mladá vyšetrovateľka Elizabeth. Netuší, že sa dostáva na stopu zabijaka prvej triedy. Bezmenného nájomného vraha často využíva mafia na upratanie zhovorčivých svedkov a príslušníkov konkurenčných klanov, prípadne amerických senátorov. No potom sa už aj on stáva nepohodlným a mafia rozhodne o jeho odstránení. Lenže odpratať zo zemského povrchu profíka, čo sa v tejto oblasti cíti ako ryba vo vode, je aj nad jej sily. Zabijak sa rozhodne vyrovnať dlhy a počet mafiánskych pohrebov rastie ako nehodová štatistika. Čitateľ s napätím sleduje aj úsilie Elizabeth objasniť pribúdajúce vraždy a dolapiť ich páchateľa, zabijak je však vždy o niekoľko krokov pred svojimi prenasledovateľmi. Pri zahladzovaní stôp mu pomáha mladá žena, ktorá sa s najväčšou pravdepodobnosťou stala priamou autorovou inšpiráciou na napísanie ďalších príbehov.

Thomasa Perryho sme si obľúbili najmä vďaka jeho hrdinke Jane Whitefieldovej, mladej žene, ktorá sa živí zahladzovaním minulosti na objednávku. Príbehy Zmiznúť navždy, Tanec za mŕtvychTajomná žena a najnovšie aj Syn zabijaka posielajú jasný signál, že kone pod kapotou Perryho „káry“ sú vyladené s majstrovskou dokonalosťou.

Vladimír Radosa