Daniel Hevier ml.
18.06.2015

Tattoo Portraits Slovakia

Tattoo Portraits Slovakia

V minulom čísle KR sme vám predstavili vydavateľstvo Covenant, ktoré sa zameriava najmä na obrazové publikácie o rôznych – aj netradičných – oblastiach slovenskej tvorivej scény. K takým určite patrí aj umenie tetovania, ktoré približuje publikácia Tattoo Portraits Slovakia zostavená kolektívom autorov i fotografov.

Tetovanie v mnohých kultúrach zohráva dôležitý sociálny aspekt a tento vizuálny spôsob vyjadrenia dodnes vzbudzuje zvedavosť aj nevôľu. Už však nie je iba statusom vyhnancov, ale módnym doplnkom. Fotografická publikácia predstavuje dvadsiatich štyroch potetovaných ľudí rôznych profesií (novinári, PR manažéri, dizajnéri, asistentky, učitelia a ďalší). Každý portrét je lemovaný niekoľkými fotografiami a  jednostranovým koncepčným textom. V ňom oslovení ľudia vysvetľujú pozadie príbehu ich prvého tetovania, odpovedajú na otázku, či ovplyvňuje tetovanie ich každodenný život a  zamýšľajú sa aj nad nevysvetliteľnou, skoro magickou túžbou po ďalšom obrázku.

Protagonisti knihy sú presvedčení, že za každou „kérkou“ stojí neopakovateľný príbeh. Pre mnohých je tetovanie vyjadrením svetonázoru alebo formou protestu, ostatní v ňom nachádzajú moment spomienky. Potetovaní ľudia v  knižke otvorene hovoria, že tetovanie môže byť jedným zo spôsobov realizovania snov, ktoré v živote už nikdy nestihnú. Vo svojich svedectvách zdôrazňujú, že svoje potetované telo vnímajú ako kroniku a diár. Prostredníctvom ihly píšu svoju minulosť.

Autori publikácie našli pozoruhodnú synergiu v takej rôznorodej „potetovanej vzorke“. Väčšina z  oslovených respondentov vníma tetovanie ako vyzdvihnutie svojej individuality, ale aj vyjadrenie vzťahu k  ľuďom a  javom z  blízkeho okolia. Dávajú aj rady tým, ktorí by si chceli dať urobiť prvé tetovanie, a upozorňujú na dôležitosť symbiózy medzi tatérom a  jeho klientom. Kniha však nie je propagáciou tetovania, ale pokusom o búranie mýtov a predsudkov. Fotografie sú robené formou umeleckého štylizovaného pohľadu, ktorý má zachytiť nielen tetovanie, ale aj osobnosť tetovaného.