Elena Ťapajová
26.09.2008

Tigria diéta – Ada Augustová – Kniha nielen o tele

Kniha nielen o tele

Kniha nielen o tele

Ada Augustová: Tigria diéta, Bratislava, Ikar 2008

Herec Omar Sharif pri nedávnej návšteve na Slovensku vyhlásil, že sa stravuje ako tiger: je iba raz za deň a tomu vďačí za svoju postavu. Prozaička Ada Augustová sa o tigrích zvykoch dočítala už dávnejšie, a tak ju to zaujalo, že spojením Tigria diéta pomenovala nielen stravovací režim svojej hrdinky Ivany, ale aj celú knihu.

Myslím si, že to bol mimoriadne dobrý marketingový ťah. Téma diét a boja s nadváhou fascinuje veľké percento žien. I keď v tomto prípade nejde o odborné rady, ale o beletriu – titul čitateľky pritiahne. Dozvedia i o rôznom spôsobe diétologického šialenstva, počnúc hladovkou cez diéty kofolovo-rožkovú, Atkinsonovú, bodovú, pijúceho muža, delenú stravu až po spomínanú tigriu, ktorá odporuje všetkým poznatkom o zdravom spôsobe stravovania (niekoľkokrát za deň v malých množstvách) atď. Dôležitejšia je psychologická rovina príbehu, lebo ako sa hovorí v krátkom prológu, hrdinke Ivane prisúdili sudičky krásnu dušu i krásne telo. Problém bol však v tom, že „oboje nevlastnila zároveň“.

Je kuriózne, že Ivana pochádza z bratislavskej lekárskej rodiny, rodičia si však vôbec neuvedomujú psychickú traumu, ktorú jej spôsobujú tým, že už od detstva zdôrazňujú svojim dcéram význam peknej postavy a stále do nej hučia, aby nejedla... Navyše podceňujú aj jej čoraz väčšie fyzické bolesti, ktoré ju vedú k prejedaniu sa liekmi a vážnym zdravotným komplikáciám. Ivana sa po celý život trápi hladovkou, rôznymi diétami a jojo efektmi. Sústreďuje sa na svoj výzor a zabúda na vnútro. Preceňovanie výzoru a formovania postavy na úkor emocionálnej vyrovnanosti, samozrejme, poznačí povahu inak inteligentného dievčaťa a jeho vzťahy s okolím. Muži Ivanu opúšťajú (Tomáš) alebo ich odoženie sama, pretože netúži vo svojom živote nič meniť, a keď sa predsa odhodlá, je už neskoro (Daniel).

Druhá časť knihy sa odohráva v období, keď sa Ivana, inak nádejná mladá autorka a redaktorka, pokúsi podnikať ako vydavateľka. Zlyhá a ani v súkromí sa jej veľmi nedarí. Na  formovanie postavy už rezignovala, snaží sa byť ako-tak zdravá. Žije bez partnera, iba s mačkou Mickou. Napriek alebo práve preto, že sa k nej hlási celý rad kamarátov, ktorým sa tiež život nevydaril. Pomáha im väčšinou tým, že ich vypočuje, ale uvedomuje si, že za nikoho z nich, či je to Jana, Roman, Rebeka, Peter či Kristína, ich problémy nevyrieši...

Tigria diéta je sviežo napísaná próza, najmä jej prvá časť, v ktorej je cítiť viac sebaironizujúceho odstupu. Druhá  pôsobí depresívnejšie a nie natoľko kompaktne. V každom prípade jednotlivé príbehy zaujmú. Niektoré pobavia, iné  otrasú. Mimochodom, na jednom mieste spomína Ivana poviedku, ktorú napísala na základe skutočných udalostí a odmietli jej ju uverejniť, že tomu by i tak nikto neuveril. Nuž, príbehom a vôbec celej knihe Tigria diéta a jej autorke Ade Augustovej (i keď mi monogram A. A. evokuje anonym) verím a z jej knihy mám radosť. Ako čitateľka i ako človek, ktorý si uvedomuje, dnes možno viac ako inokedy, potrebu vnútornej harmónie a zmysluplného formovania nie postáv, ale osudov a vzťahov.

Elena Ťapajová