Tvorcovia svetových dejín

Od 1. svetovej vojny po súčasnosť

Od roku 1914 po súčasnosť

Bratislava, Mladé letá 2004

Preklad Bohumila Ferenčuhová, Zora Sadloňová, Pavol Valachovič

Francúzske vydavateľstvo Larousse vydalo vynikajúcu štvordielnu encyklopédiu, ktorej slovenské vydanie pripravilo vydavateľstvo Mladé letá.

Prvá časť série Tvorcovia svetových dejín. Od antiky po stredovek vyšla roku 2002, druhá Od renesancie po osvietenstvo (od r. 1492 po r. 1789) a tretia Od Francúzskej revolúcie po začiatok 20. storočia (od r. 1789 po r. 1914) vlani, tento rok vydavateľstvo zavŕšilo sériu časťou Od 1. svetovej vojny po súčasnosť. Každý zväzok má 320 strán, obsahuje vyše 400 ilustrácií a máp a register miestnych názvov, mien národov a osobných mien, ako aj register diel.

Graficky aj obsahovo prehľadné portréty osobností 20. storočia majú jednotnú štruktúru: v krátkom perexe je niekoľkými vetami zhrnutý prínos pre svet, nasleduje biografia s bohatým obrazovým materiálom a graficky zvýraznené texty súvisiace s osobnosťou, ako aj chronológia života. Treba oceniť, že zostavovatelia zaradili do encyklopédie okrem politikov, aj vedcov a umelcov. Záverečný diel otvára portrét Charlieho Chaplina a uzatvára ho profil Nelsona Mandelu, ktorému sa podarilo zvíťaziť nad apartheidom. Z umelcov tu stretávame aj skladateľa Igora Stravinského, otca Mickey Mausa a Káčera Donalda Walta Disneya, geniálneho maliara Salvádora Dalího aj legendárneho speváka Beatles Johna Lennona.

Zo spisovateľov tu nájdeme Simone de Beauvoir, ktorá nepresadzovala iba emancipáciu žien, ale dokázala, že aj ženy môžu zaujať popredné miesto v literatúre. Je tu aj Marcel Proust nositeľ Goncourtovej ceny za dielo Hľadanie strateného času, James Joyce, ktorý sa v knihe Odyseus pokúsil zjednotiť všetky štýlové prostriedky do totálneho jazyka, ale aj Solženicyn či Václava Havel.

Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá zavŕšením tohto náročného projektu, vyžadujúceho si vysokoodborný prekladateľský a redakčný tím, prispelo na náš knižný trh skutočne kvalitným titulom. Dejiny nepredstavuje ako suché dátumy, prehraté a vyhrané bitky či vojny, ale ako životné osudy, činy či náhody konkrétnych ľudí z mäsa a kostí.

Dalo by sa polemizovať o výbere osobností, ale všetci veľmi dobre vieme, že sotva by sa našli na svete dvaja ľudia, ktorí by zostavili totožný zoznam stovky najvýznamnejších tvorcov našich dejín.

Antonia Bednáriková