Katarína Zitová
05.11.2013

Ukryté v dotykoch - Martin Chudík

Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2013

Názov debutovej básnickej zbierky laureáta viacerých literárnych súťaží Martina Chudíka Ukryté v dotykoch predznamenáva jej dve dominantné motivicko-tematické línie: lásku vo všetkých podobách a zároveň akúsi záhadnosť ľudského bytia a smerovania, ktorú sa lyrický subjekt podujíma odhaľovať a pomenovať. S oboma naznačenými líniami autor pracuje ako s ambivalentnými a v jeho veršoch sa navzájom preskupujú, dopĺňajú.

Zbierka je rozdelená na dve časti. Prvá z nich, Šepkanie, obsahuje predovšetkým texty, v ktorých sa lyrický subjekt vyznáva z ľúbostného vzplanutia k žene. Tá sa pre neho stáva ideálom, dokonalou bytosťou, iba s ňou dokáže vnímať svoj život v úplnosti: „depolarizovaný zvodným pohľadom / strácam jednotu / a rozkladám sa / na dokonalejšie fragmenty / v tvojich dlaniach“. Je ochotný priznať jej absolútne postavenie vo svojom živote a vzdať sa kvôli nej aj časti svojej identity (Šach-mat). V druhej časti zbierky s názvom Tulák sa však do vzťahu občas prepašujú aj pocity bolesti, straty, prázdna, básne sa nesú v baladickej, kraskovsky ladenej atmosfére: „Obloha šedne… / Nastal čas oberania smútku, / kdesi sa kotúľajú slzy / a chlapec nechal zvädnúť nezábudku, / stratil ju, teraz ho to mrzí“. Motív partnerského odcudzenia má však aj oveľa hlbší rozmer: lyrický subjekt akoby strácal aj svoju identitu, nevie si sám pre seba definovať vlastné smerovanie, stáva sa osamelým tulákom. Ponára sa do svojho vnútra, ale aj do okolitého, najmä prírodného sveta, a hľadá akési záchytné body, ktoré by ho naviedli na správnu cestu. Koncept putovania napokon aj v tomto prípade prináša očakávaný výsledok – lyrický subjekt dozrieva a uvedomuje si pravé hodnoty života.

Hoci po tematickej stránke neprichádza Chudík s niečím novým, prevratným, čerpá prevažne zo známych motívov a „iba“ oživuje večné námety lásky a zmyslu života, predsa jeho texty potešia. Dokáže výborne pracovať so slovom, nachádzať originálne obrazy a predovšetkým slušne narábať s viazaným i voľným veršom. Samozrejme, nie všetky básne sú rovnakej kvality, pri niektorých ešte badať isté debutantské nedostatky, ale ako celok pôsobí zbierka presvedčivým dojmom a zaujme najmä tým, že má výpovednú hodnotu nielen pre autora, ale aj pre čitateľov.