Úspech má srdce žraloka - Jozef Heriban - Optimizmu ako bonus k úspechu

Optimizmu ako bonus k úspechu

Optimizmu ako bonus k úspechu

Jozef Heriban

Úspech má srdce žraloka

Bratislava, HERIAL 2007

Žijeme vo svete, ktorý ovládli značky. Tento fenomén rozpútal novodobú, nikdy nekončiacu vojnu – neľútostnú a bez akýchkoľvek pravidiel, ktoré by dopredu dokázali zabezpečiť úspech. Kto chce zvíťaziť aspoň v jednej takejto bitke, musí mať špeciálny predpoklad – nosiť v hrudi srdce žraloka, ktoré ho bude hnať dopredu. Pretože „úspech je ako žralok, alebo sa stále pohybuje, alebo zomiera“.

Žiadna iná metafora v názve knižky by lepšie nevystihla jej podstatu, pretože nová kniha Jozefa Heribana je návodom na dosiahnutie úspechu – nielen v kreovaní a budovaní značky, komunikácii a reklame, ale aj v každodennom živote. Márne by ste v nej však hľadali klasickú marketingovú príručku plnú teoretických rád a učebnicových stratégií, aj napriek tomu, že autora k napísaniu tejto knihy inšpirovalo jeho pôsobenie v role vysokoškolského učiteľa.

Jozef Heriban píše rovnakým štýlom, ako učí – sviežo, pútavo a nenútene. Odbornú problematiku, dotýkajúcu sa tvorby značky, reklamy a komunikácie, sprostredkúva spôsobom zrozumiteľným a najmä zaujímavým aj pre laického čitateľa, ktorý svoju pozornosť marketingu doteraz vôbec nevenoval. Po prečítaní tejto knihy však určite zistí, že sa dozvedel informácie zo sveta marketingu a PR, ktoré môže vo svoj prospech a pre vlastnú spokojnosť zužitkovať v každodennom živote. Ako hovorí autor, aj meno každého človeka je vlastne značka. Keď chce byť človek vo svojom osobnom a pracovnom živote úspešný (kto by nechcel?!), či je to taxikár, premiér, sestrička v nemocnici, operný spevák alebo učiteľka v základnej škole, mal by sa o svoje meno náležite starať a nezabúdať na fakt, že dobré, ale aj zlé meno sa stáva vizitkou svojho nositeľa. Môže nám pomôcť otvoriť zamknuté dvere, ale takisto ich v najmenej očakávanej chvíli zabuchnúť rovno pred nosom.

Podstatnú časť svojej knižky, autor venoval rozprávaniu o kreativite. Určite to nebolo náhodou, pretože práve kreativita je odpoveďou na čoraz častejšie opakujúce sa otázky typu: „Ako sa vymaniť zo šedivého priemeru? Ako preraziť? Ako sa zviditeľniť? Ako zaujať?“ Kreativita znamená prvý krok k úspechu. Ľudia z nej majú často strach, jednoducho sa boja inakosti, nedokážu riskovať, improvizovať, alebo im jednoducho chýba zmysel pre humor a optimizmus. Kto však v sebe nájde aspoň štipku z každej z týchto ingrediencií, má všetky predpoklady na to, aby sa na svet díval cez „kreativistické“ okuliare, a tým bol o krok vpredu pred ostatnými. Aby však recept na vytúžený úspech spoľahlivo fungoval, samotná kreativita nestačí. Jozef Heriban prezieravo odporúča spomínané ingrediencie doplniť hrsťou vytrvalosti, pracovitosti a silnej vôle.

Čo od začiatku mimoriadne upúta a zaujme na tejto neobvykle koncipovanej knihe sú príbehy, ktorými ju autor – majster rozprávač - veľmi prirodzene popretkával. Príbehy, ktoré nútia zamyslieť sa, príbehy, ktoré pobavia, poučia alebo dolejú optimizmus do života. Naozaj nečakaný bonus od „marketingovej príručky“.

Nová knižka Jozefa Heribana je jednoducho vydarená, v slovách zhmotnená koláž optimizmu, životných skúseností, vedomostí a postrehov, ktorá má tú zázračnú moc, rozbúchať vo vašej hrudi srdce žraloka.

Kristína Hasprová