V tomto storočí sú noví blázni – Marián Grupač

Ikar 2015
„Marián Grupač je jednym
z najvyraznejších básnikov
svojej generácie.“

Nadväzuje aktuálna básnická zbierka Mariána Grupača na to najlepšie, čo bolo v slovenskej poézii napísané? Nielen to. Grupač už roky nadväzuje predovšetkým sám na seba. Vytrvalo kráča svojou cestou a pokojne, no predovšetkým so vzpriamenou hlavou môže povedať: „Tlačím veľký melón / k svojej hlave / a rozuzlenie / bude šťavnaté.“

Marián Grupač je jedným z najvýraznejších básnikov svojej generácie. Je autorom piatich básnických zbierok a v žiadnej z nich nezlyhal. V každej ukázal kus poctivej a originálnej básnickej práce. Inak to nie je ani v zbierke V tomto storočí sú noví blázni.

Kniha je rozčlenená na tri časti: Čísla, Obrazy a Príbehy. V časti Čísla autor vymenil najsilnejší verš, nadpis, takpovediac strechu básne, za čísla, kombinácie čísel či číslice s písmenami a skratkami. Je zaujímavé domnievať sa prečo. Ruleta, nevestinec, hlavolam, hra? Hneď prvá báseň sa volá 21. Obsahuje 18 veršov a posledný riadok má 3 slová, spolu 21. Možno je však šifra oveľa rafinovanejšia a možno nejde o nič. Sú to „len“ čísla. Sme predsa v zbierke o nových bláznoch, tak prečo nie? Keby boli nadpismi zemepisné súradnice, nie je vylúčené, že by sa čitateľ ocitol v blázinci, napríklad v Sučanoch alebo v Pezinku. Čitateľ je vtiahnutý do boja o význam a bezvýznamnosť. Sám nech hľadá hranice. A bude sa obzerať, až kým nezačuje, že „Svišťanie áut spod okna / je ako páranie Zeme“. V roztvorenej planéte vedomia neskôr zistíme, kto sa komu smeje, akou čiarou sa všetko začína, koľko kolov je možné zapichnúť do ľudskej bolesti i to, že jalová kritika je ako prasacia hlava na tanieri s rezom citróna.

Autor rád používa rôzne citáty a úryvky textov od veľkých básnikov a umne ich využíva ako námet, výzvu, model, podľa ktorého tvorí svoj obraz s črtami typickými iba preňho. Okrem dokonalého verša, ku ktorému sa Marián Grupač za dve desaťročia prepracoval, obsahuje jeho nový opus aj verše, ktoré majú tendenciu stať sa mottom, napríklad: „Spomienka je malá láskavosť / od pamäti / pre fantáziu.“; „Ticho / je jazyk trúfalých.“; „Malá porcia lásky / neexistuje.“

Za zmienku stojí aj vydavateľstvo, v ktorom kniha vyšla – vydavateľstvo Ikar. V jeho produkcii nájdete pestrý žánrový výber kníh pre všetky vekové kategórie: romány, trilery, zbierky básní, encyklopédie a iné. Je preň príznačné, že zo všetkých žánrov vyberá to najlepšie, a to je dostatočnou zárukou, že básnická zbierka V tomto storočí sú noví blázni je v rámci poézie to najlepšie, čo si dnes môžeme prečítať.