25.09.2009

Valerie - Ashley Carrington - (1. až 4. diel)

(1. až 4. diel)

Ashley Carrington: Valerie (1. až 4. diel)

Bratislava, Noxi 2008-2009

Preklad Ján Zaťko a Rastislav Halamiček

Nemecký spisovateľ Rainer M. Schröder sa preslávil najprv ako autor kníh pre deti a mládež. Spoločensko-historické romány začal písať až v časoch, keď žil s rodinou na farme v americkej Virgínii. Vzhľadom na to, že jeho meno sa už skvelo na obálkach detských príbehov, rozhodol sa pre pseudonym Ashley Carrington. Priezvisko Carrington pôvodne patrilo staršej dáme, ktorá bola pre neho a jeho manželku na Juhu druhou mamou, a nositeľkou mena Ashley bola jej vnučka. Ashley nie je v USA striktne ženské meno, vyskytuje sa u oboch pohlaví.

Vydavateľstvo Noxi ponúka slovenským čitateľom rozsiahlu ságu z čias občianskej vojny Severu proti Juhu o krásnej a osudom skúšanej žene. Valerie vyrastala v Anglicku, no v skutočnosti je dcérou bohatého amerického plantážnika Henryho Duvalla a jeho čiernej otrokyne. Rozhodne sa cestovať do New Orleans, aby sa ujala svojho dedičstva. Počas plavby sa zbližuje s kapitánom Matthewom Melvillom, ktorý ju zachráni pri niečej snahe zavraždiť ju. Kto iný by mal záujem na jej odstránení, ak nie rodina jej otca, schopná všetkého, len aby ostal obrovský majetok v jej rukách?

Žiaľ, otec umiera skôr, ako sa Valerie dostane na plantáž Cotton Fields. Jeho manželka Catherine a deti Stephen a Rhonda najmú lovca otrokov, aby Valerie zabil. Namiesto toho ju však na Kube unesie a na dražbe otrokov predá. Valerie sa stáva otrokyňou a na život bohatej majiteľky pozemkov môže zabudnúť. Ťažký údel jej pomáha zmierniť otrok Jeremy. Po niekoľkých týždňoch neľudskej práce sa im podarí ujsť. Ich cesty sa rozídu a Valerie sa opätovne stretáva s Matthewom.

Ich príbeh sa však zďaleka nekončí! Práve naopak, až teraz sa začína skutočný boj. Ako sa však ukáže, Matthew nie je ochotný tolerovať Valeriin boj o dedičstvo, pretože sa obáva o jej život. Dá jej ultimátum a Valerie ukončuje ich vzťah. Zoznamuje sa s výstredným a svojráznym právnikom Travisom Kendrikom, ktorý jej prisľúbi pomoc proti zákerným príslušníkom rodu Duvallovcov. Ich krutosť nepozná hranice a Valerie spolu so svojimi blízkymi bude musieť prekonať množstvo ich podlých útokov. Ich súperenie zájde až tak ďaleko, že Valerie po pokuse zabiť svojho nevlastného brata skončí vo väzení a je to zas kapitán Melville, kto ju môže odtiaľ dostať von. Akoby to nestačilo, nad životmi všetkých visí ako Damoklov meč hrozba občianskej vojny, ktorá naruší zabehnutý poriadok a preverí charakter každého z nich.

Ságy tohto typu sú z dôb Scarlett a Rhetta mimoriadne obľúbené. Prinášajú zaujímavé zápletky, vyhrotené emocionálne situácie, široké spektrum citov, no predovšetkým silné postavy, vyžadujúce, aby sme im držali palce a pomohli im v boji proti nespravodlivosti. Piaty, predposledný diel by sa mal objaviť v kníhkupectvách okolo Vianoc.

Séria o hrdej Valerie je dobrým spoločníkom na oddychové dni. Jedinou chybičkou krásy je redakčná práca. Slovosled či neposlušné čiarky môžu trochu narušiť inak dokonalý čitateľský zážitok.

Marek Zákopčan