Zuzana Černáková
06.01.2009

Veľký objav Huga Cabreta - Brian Selznick

Brian Selznick: Veľký objav Huga Cabreta

Bratislava, Fragment 2008

Preklad Monika Kačeriaková

Príbeh siroty Huga sa odohráva  roku 1931 pod strechou železničnej stanice v Paríži. Jeho otec zahynul pri požiari a strýko, ktorý sa mal o neho starať, zmizol. Hugo sa sám a potajomky stará o všetky staničné hodiny, naťahuje ich, opravuje ich; jednoducho prevzal na seba strýkovu prácu, aj keď je presvedčený, že strýko sa už nevráti. Nemá kam ísť, skončil by v sirotinci. V malom staničnom byte ho však drží aj tajomstvo, ktoré ho spájalo s  otcom. Mechanický človek, automat, ktorý vie písať. Je však pokazený a Hugo sa ho snaží opraviť. Je presvedčený, že mu otec pred smrťou prostredníctvom automatu zanechal odkaz. Všetko potrebné si zaznamenáva do zápisníka a postupne automat opravuje. Súčiastky získava drobnými krádežami v staničnom hračkárstve. Jedného dňa ho ale prichytia pri čine. Hugovi sa síce podarí ujsť, ale majiteľobchodu ukoristil jeho zápisník, bez ktorého sa mu nikdy nepodarí opraviť mechanického človeka a dozvedieť sa otcov odkaz.

Príbeh sa pred čitateľom odvíja ako film prostredníctvom čiernobielych ilustrácií. Strany s textom sa striedajú so stranami s ilustráciami, ktoré zrýchľujú dej. Brian Selznick, americký spisovateľ a ilustrátor, kombinuje prvky obrázkovej knižky, grafického románu a filmu. Prekračuje tak konvencie knižného priemyslu  úplne novým prepojením obrazovej a textovej zložky. Nie je to len text s ilustráciami (v knihe ich nájdeme 300), príbeh sa odohráva ako kniha a film súčasne. Autor sa usiluje vzbudiť dojem, že veci sa skutočne pohybujú a svet Huga Cabreta je živý. Spolu s Hugom utekáme pred nebezpečenstvom, spolu s ním nám zapadá slnko a mesiac sa pohybuje po oblohe, spolu nám plynie čas na ciferníku veľkých staničných hodín.

Kniha päťdesiat týždňov bodovala v rebríčku bestsellerov denníka The New York Times. Filmové práva na knihu kúpila filmová spoločnosť Warner Bros.

Zuzana Černáková