Vladimír Radosa
17.05.2007

Vražda ako hra - Shane Gericke

Shane Gericke: Vražda ako hra

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Martina Zrubáková

Masoví vrahovia sú mimoriadne lákavá téma. Anglický Jack Rozparovač, ruský Čikatilo, slovenský Rigo či Harrisov Hannibal Lecter - kto z nás nepozná tieto mená? Konfrontácia s ich myslením, ich absolútna imunita voči ľudskému utrpeniu a túžba spôsobovať bolesť je pre nás niečo tak cudzie, že v nás okrem zimomriaviek vyvoláva aj nutkanie nahliadnuť do vnútra týchto monštier. Je len málo diel z tejto oblasti, v ktorých by si autor nechal ujsť príležitosť umožniť čitateľovi poodhaliť odvrátenú stranu narušenej ľudskej psychiky. Veľká väčšina z nich sa preto odohráva v dvoch rovinách – jednou je tá, ktorá čitateľovi poodhalí vrahove pohnútky a jeho „pracovný systém“, tou druhou je samotné pátranie.

Shane Gericke je ďalší autor, ktorý sa rozhodol postaviť beštiu v ľudskej koži proti „hrdinskému“ policajnému oddeleniu. Motivácia policajtov je o to silnejšia, že terčom šialeného zločinca je jeden z nich – novopečená detektívka Emily Thompsonová. Metodika vraždenia, ktorú si jej protihráč zvolil, je skutočne morbídna – vraždí nevinných ľudí podľa motívov detských hier, ktoré sa kedysi Emily hrávala so svojimi rodičmi. Poháňa ho trauma z detstva, keď spolu s matkou plnili úlohu boxerského vreca pre vlastného otca. Emily to v živote tiež nemala ľahké, obaja rodičia tragicky zahynuli, čo ju poznačilo na celý život. A keď sa už zdalo, že všetko bude dobré, zubatá si počas nehody na diaľnici prišla aj po jej manžela. Osamelá Emily všetku svoju energiu venuje policajnej práci. Až do momentu, keď sa na scéne objavuje šialenec, ktorý sa stáva nočnou morou nielen pre ňu, ale pre celé policajné oddelenie. Poľovačka sa začína, kto je však lovcom a kto korisťou?

Shane Gericke sa naozaj snaží. Postava zlosyna má všetky vlastnosti, ktoré na masových vrahoch milujete, Emily je sympatická postava a jej kolegov z detektívneho oddelenia si obľúbite už po prvých stranách. Má to však jeden háčik. Vražda ako hra je triler skôr pre začiatočníkov ako pre ostrieľaných „hltačov“ akčného žánru. Nie pre absenciu napätia, Gericke ním naozaj nešetrí, ale všetci sa správajú tak, ako to od nich očakávate. Navyše autor už v polovici knihy poskytne toľko indícii k identite páchateľa, že vás spoľahlivo pripraví o záverečné prekvapenie.

Apropo, Vražda ako hra je prvým prekladom amerického originálu, ten druhý vychádza v Číne.

Vladimír Radosa