Zabudnutá vražda - Agatha Christie - Dovolenková dávka napätia

Dovolenková dávka napätia

Agatha Christie

Zabudnutá vražda

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Otakar Kořínek

Je málo pravdepodobné, že by ste v svojom okolí našli niekoho, kto nepozná slečnu Marplovú alebo Hercula Poirota. Bez ohľadu na to, či je fanúšikom detektívnych románov, alebo nie. Títo hrdinovia Agathy Christie sa zaradili medzi „hviezdy“ tohto žánru – Sherlocka Holmesa, Nero Wolfa, Perryho Masona alebo Phila Marlowa. Pre slečnu Marplovú z malého mestečka St Mary Mead je zločin aj napriek jej pokročilému veku stále vášňou a koníčkom.

Gwenda Reedová je mladá atraktívna žena, ktorá vyrastala na Novom Zélande a vracia sa do Anglicka, aby tu pre seba a svojho novopečeného manžela Gilesa kúpila dom. S domom v prímorskom mestečku Dillmouth, pre ktorý sa nakoniec rozhodla, však od začiatku nie je niečo v poriadku. Súvisí to s otrasným zážitkom z detstva, ktorý sa jej začne vynárať z hlbín pamäte, s vraždou neznámej mladej ženy. Spolu s manželom sa aj napriek varovaniu slečny Marplovej stávajú amatérskymi detektívmi a pokúšajú sa vyšetriť dávno zabudnutú vraždu, z ktorej bol podozrivý Gwendin vlastný otec. Potenciálnych páchateľov je však viacero a všetci majú niečo spoločné – boli milencami zavraždenej – Gwendinej nevlastnej matky Helen a všetci boli počas vraždy na mieste činu. Vyšetrovanie nie je vôbec jednoduché, stopy dávno zapadli prachom a podozriví svoje skutočné emócie starostlivo ukrývajú. Slečna Marplová sa stáva viac ako nezúčastnenou pozorovateľkou, vstupuje do „vyšetrovania“ s nenútenosťou a šarmom jej vlastnými.  Dej speje k finále, zabudnuté emócie vyplávajú na povrch a v ohrození sa ocitnú aj samotní manželia Reedovci.  Príbeh sa končí nečakaným rozuzlením, takým charakteristickým pre Agathu Christie.

Rovnako ako jej obľúbená hrdinka slečna Marplová aj ona je dokonalou odborníčkou na ľudskú dušu. Preniká svojim postavám „pod kožu“  a odhaľuje ich zmýšľanie a konanie. Stávajú sa tak ľudsky presvedčivými bez ohľadu na to, na ktorej strane zákona stoja. Napínavé čítanie z kuchyne majsterky detektívneho žánru Agathy Christie si určite nenechajte ujsť, spríjemní vám dovolenku alebo teplé letné večery.

Vladimír Radosa