Lýdia Čelková
25.04.2019

Žena, ktorej neverili

S menom významnej habsburskej vladárky Márie Terézie je úzko spätá celá Európa. Dokumentujú to dobové pramene, historické výskumy, korešpondencia, encyklopédie, celá plejáda odborných, populárno-náučných kníh, beletrie či filmov, ktoré predstavujú túto výraznú osobnosť z rozličných uhlov pohľadu a to nielen v krajinách bývalej monarchie. Mária Terézia bola žena, ktorej neverili, že by mohla bez prípravy, skúseností zachrániť ríšu a vymierajúci rod. Podceňovali ju, neraz i zrádzali, ale napriek tomu dokázala nežičlivcom, že sa mýlia. Svojimi schopnosťami totiž prevýšila predchádzajúcich habsburských vladárov – mužov.

K mnohým prekladom a prácam o Márii Terézii (najmä v súvislosti s jej vlaňajším 300. výročím narodenia) pribudol teraz aj titul Ivana Mrvu Mária Terézia – vladárka a matka. Autor na pozadí osvietenstva, absolutizmu, vojenských, politických udalostí a hospodárskych pomerov zoznámi čitateľa s krízou habsburskej dynastie a v tej súvislosti s tzv. Pragmatickou sankciou o určení následníctva v ženskom pokolení a dedičských právach v ďalších vetvách rodu. Máriu Teréziu postupne sledoval v jednotlivých etapách jej života – od detstva cez nástup na trón až po 40 rokov jej vládnutia.

I. Mrva napríklad o detstve hlavnej hrdinky knihy pripomenul, že hoci v detstve venovali veľkú pozornosť jej vzdelaniu s dôrazom na jazyky (vedela rozprávať po latinsky), telocviku, streľbe, jazde na koni, rôznym predmetom či tancu, tajomstvá diplomacie jej nepriblížili. O vzdelanú mladú dámu sa zaujímali viaceré panovnícke dvory, ale srdce Márie Terézie patrilo Františkovi Lotrinskému, s ktorým tvorili – podľa dobových správ – najkrajší manželský pár Európy.

Smrť otca Márie Terézie jej zmenil radikálne život a spustili lavínu nečakaných udalostí. Nová panovníčka stála pred najdôležitejšou úlohou – zastaviť výbojného Fridricha II. a ostatných, čo si už vopred delili monarchiu. Boj o Sliezsko, spory o územie a hospodárske problémy krajiny prispeli k tomu, že panovníčka začala meniť zahraničnú politiku ríše, zamerala sa na reformu armády, vzťahy s Uhorskom, Čechmi, hospodársky rozvoj, menovú reformu, modernizovala centrálnu správu rakúskej časti monarchie (systém úradov) a pod.

Zvlášť autor upozornil na otázky školstva (deti všetkých národností dostali možnosť získať vzdelanie v rodnom jazyku), urbárskej a súdnej reformy so zákazom mučenia, hospodárske pomery (baníctvo, rozvoj remesiel, manufaktúry, poľnohospodárstvo – rozšírenie pestovania obilnín), cirkevnú politiku, ktorou položila základy náboženských reforiem syna Jozefa, či riešenie cigánskej otázky.

Napriek zložitej situácii v monarchii bola Mária Terézia nielen predvídavou vladárkou, ale aj oddanou manželkou a milujúcou matkou svojich detí, ktorých výchove venovala systematickú pozornosť a ich vzdelávaniu zvlášť už od troch rokov (zo 16 detí sa 13 dožilo dospelosti). Kniha popisuje osudy detí, ich obľúbenosť či neobľúbenosť u rodičov, choroby a najmä plány do budúcnosti – ich manželstvá. Práve pri uzatváraní manželstiev politické záujmy monarchie vždy prevládli nad sympatiami mladých. Manželské siete Márie Terézie sa rozprestreli nad celou Európu, čím si vyslúžila označenie „svokra Európy“.

Treba poznamenať, že autor pri každej príležitosti vkladal do jednotlivých kapitol aj slovenské reálie a pohľad na Slovensko, ako sa tá-ktorá udalosť, rozhodnutie odrazili na tomto území, resp. kto bol blízko cisárskemu domu, alebo sa inou formou zapísal do dejín tohto obdobia. Tak sa napríklad stretávame nielen s opisom korunovácie či hospodárením Františka Lotrinského v Holíči, prípadne so známym poradcom Adamom F. Kollárom, M. Belom, S. Mikovínim, K. Hellom a ďalšími, ako aj s najslávnejším husárom Ladislavom Škultéty-Gabrišom, generálom husárom Ondrejom Hadikom, radcom Jozefom Urménim a pod.

Mária Terézia si za obdobie svojej nie ľahkej vlády získala rešpekt nielen u panovníckych dvorov, ale aj obľubu u poddaných („matka národov habsburskej ríše“). Svoju ríšu upevnila, a posilnila viacerými reformami. Na obdobie jej vlády spomínali ľudia ako na „zlaté časy“.

Kniha Ivana Mrvu okrem textu prináša chronologický prehľad najdôležitejších udalostí od narodenia Márie Terézie až po jej úmrtie, galériu portrétov jej detí, prehľad literatúry a menný register. Čítanie spestruje množstvo farebných fotografií portrétov príslušníkov rodiny Márie Terézie, významných dejateľov, šľachticov, faksimile dokumentov. Čitatelia dostali do rúk zaujímavú knihu o Márii Terézii, jej dobe a ríši vo vkusnej grafickej úprave Veroniky Sabovčíkovej.

Lýdia Čelková