Ženy, ktoré menili svet – Leopold Moravčík – Moc je rodu ženského

Moc je rodu ženského

Moc je rodu ženského

Leopold Moravčík: Ženy, ktoré menili svet, Bratislava, Regent 2007

Čítať o slávnych ženách je isto zaujímavejšie než o slávnych mužoch – o tých jestvujú stovky kníh. Navyše, ak tieto ženy svojou príťažlivosťou sťa holubičie krky ovládajú hlavy pomazané, potom ide o čítanie ešte interesantnejšie.

Skúsený publicista a autor literatúry faktu (Čína na dlhom pochode, Lži, ktoré menili svet) Leopold Moravčík v tucte kapitol predstavuje: slávne ženy čínskej dynastie Tchang – predovšetkým krásku a cisárovu milenku Jang Kuej-fej; favoritky francúzskeho kráľa Ľudovíta XIV. – najmä dvornú dámu de Montespan; hviezdne hodiny pôvodne meštiačky, neskôr markízy de Pompadour po boku Ľudovíta XV.; Napoleonovho anjela šťasteny – cisárovnú Jozefínu; skutočný príbeh Evity Perónovej; ďalej štyri osudové ženy juhoslovanského prezidenta Tita; juhovietnamskú prvú dámu – madam Nhu; Ťiang Čching, manželku Mao Ce-tunga; známu indonézsku majiteľku tisícov párov topánok a zároveň pani prezidentovú – Imeldu Marcosovú a nakoniec ambiciózne manželky amerických prezidentov Ronalda Reagana a Billa Clintona, ako aj posledného sovietskeho šéfa Michaila Gorbačova.

Autor z koláča vyberal skutočné hrozienka, pochopiteľne, informácie nie sú nijako prevratné, ale dokázal ich trpezlivo vyhľadať a šikovne skompilovať do pútavých celkov. Čítajúc dejiny z tejto menej viditeľnej stránky sa ukazuje, že za pádmi dynastií, za vojnami a občas aj za mierovými plánmi často nestáli iba muži... Z hľadiska rovnosti využitých príležitostí je to asi v poriadku, horkejšie je však poznanie, že v krajších polovičkách ľudstva sa nezriedka skrýva krutosť, krvilačnosť, bezohľadnosť, cynickosť, slávybažnosť... Takéto iné vnímanie dejín nám pripomenie, že nič a nikoho neslobodno vnímať jednofarebne, jednoosobovo. Panovník, prezident či kráľ sú síce vrcholmi mocenskej pyramídy, ale tá by nikdy nestála, keby ju mali budovať sami.

Ľuboš Svetoň