Život v Bratislave 1939 – 1945 - Katarína Hradská

Katarína Hradská: Život v Bratislave 1939 – 1945. Bratislava, Albert Marenčin – Vydavateľstvo PT 2006

Kniha Kataríny Hradskej nám s nekompromisnou otvorenosťou ukazuje, že v základných hodnotových orientáciách v dejinnej téme slovenského štátu je jasné úplne všetko. Nie je to historická štúdia, ani odborný výklad, ba ani osobný pohľad autorky na toto obdobie. Namiesto seba nechala prehovoriť dobové autentické pramene – slovenskú tlač. Poskladané úryvky nepotrebujú nijaký komentár. Ódy Jozefa Tisa na veľkodušnosť a mierumilovnosť nemeckého führera, prísahy slovenských športovcov na očistenie futbalu od všetkého nekresťanského, štvanie proti židom, zákaz trampovania ako „nemravného“ spôsobu života, zákaz českých, maďarských a židovských piesní v kaviarňach, nariadenie o povinnom pozdrave Na stráž! namiesto Dobrý deň či Ruky bozkávam, celoštátne oslavy Hitlerových narodenín, rady pre vraj „najčestnejšie“ zbohatnutie (arizácia) a mnoho ďalších perál predstavuje v úplnej nahote režim, v ktorom vládol strach, fanatizmus, agresivita a nenávisť. Mozaiku dopĺňajú aj drobnosti z bežného života vtedajších ľudí a unikátne fotografie z archívu vtedajšej Slovenskej tlačovej kancelárie (mnohé z nich neboli doteraz publikované). Viaceré snímky dokážu vyvolať u starších čitateľov nostalgické spomienky, napríklad pohľad z terasy reštaurácie Savoy, staré trolejbusy na hlavnej stanici, dnes už neexistujúce ulice starého mesta či dobové trhovisko.

Publikácia Život v Bratislave 1939 – 1945 je veľmi sviežim, originálnym príspevkom k plastickému obrazu obdobia, ktoré stále vyvoláva vášne a šokuje elementárnou neznalosťou. Vrelo odporúčam všetkým, ktorí o vojnovom slovenskom štáte naďalej prechovávajú najrozličnejšie ilúzie.

Eduard Chmelár