Recenzia
Katarína Zitová
28.02.2013

Zlo pod slnkom - Agatha Christie

Detektívky pre malých aj veľkých

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2012
Preklad Tatiana Jarošová

Ani pokojný hotel na anglickej pláži, v  ktorom sa nikdy nič zaujímavé nedeje, nemôže zostať uchránený pred zločinom. Keď sa v ňom totiž rozhodne stráviť svoju letnú dovolenku slávny Hercule Poirot, je hneď od začiatku jasné, že vražda si ho nájde aj tu… Kráľovná anglickej detektívky prináša čitateľom ďalší prípad malého belgického detektíva, v ktorom hlavnú úlohu zohráva zlo. Hoci sa spočiatku zdá, že je stelesnené v postave známej herečky Arleny Stuartovej, priťahujúcej až zhubnú pozornosť mužov a  vyvolávajúcej bezmedznú nenávisť žien, nakoniec je to práve ona, kto sa stane obeťou ešte väčšieho zla – premyslenej, úkladnej vraždy…

 

Agatha Christie nám ponúka klasický súbor rekvizít dobrého detektívneho románu. Miestom činu je malý ostrov neďaleko pevniny, na ktorý síce jestvuje prístupová cesta, ale nie je také jednoduché sa naň dostať – je preto viac než isté, že vrahom musí byť niekto z  prítomných hotelových hostí. Tí vytvárajú pestrú paletu charakterov a individuálnych osudov, s obeťou majú spoločného viac, než sa na prvý pohľad zdá, a navyše mnohí z nich skrývajú svoje tajomstvá. Takáto schéma je príznačná pre väčšinu Christieovej románov, je očakávaná a  takmer klišéovitá, napriek tomu dokáže aj verných čitateľov prekvapiť nečakanými zvratmi a situáciami, bezvýznamnými maličkosťami, ktoré v správnej chvíli začnú zapadať do pôvodne komplikovanej skladačky. V precíznej práci s detailmi autorke nemožno uprieť majstrovstvo.

Knihy Agathy Christie však nie sú len prvoplánovými detektívkami – synonymom oddychového, „poklesnutého“ žánru bez hlbšieho myšlienkového plánu. Autorka má nesmierny cit pre zachytenie atmosféry a  psychologickú drobnokresbu postáv, nepotrebuje dlhé výkladové ani opisné pasáže na to, aby vystihla obraz Anglicka 40. rokov minulého storočia a jeho spoločenskej mentality. Nielen vyšetrovaný prípad, ale aj celkový kolorit prostredia si tak môžeme dokonale vyskladať z každodenne prežívaných situácií, tvoriacich živú mozaiku doby.