Eva Bubnášová
07.11.2013

Žltý svet - Albert Espinosa

Preklad Oľga Hlaváčová
Ikar 2013

Španielsky spisovateľ Albert Espinosa (1973) desať rokov bojoval s rakovinou a podarilo sa mu vyliečiť sa. Napriek amputácii nohy, odstráneniu polovice pľúc a časti pečene mu choroba viac dala, než vzala. Tvrdí, že „zistíš, kto si, poznáš, akí sú ľudia, čo ťa obklopujú, spoznáš hranice svojich možností a predovšetkým stratíš strach zo smrti“. A toto poznanie chce odovzdávať ďalej. Témou osobnej skúsenosti a cieľom zhrnúť naučené tak jeho kniha nevyhnutne vyvoláva veľké očakávania.

Prevažnú časť Espinosovho debutu Žltý svet (2008) tvorí dvadsaťtri ponaučení, ktoré si odniesol z nemocnice a snaží sa ich pretaviť do každodenného života. A niektoré naozaj nútia zamyslieť sa. Napríklad nad tým, že straty sú pozitívne a každá so sebou prináša aj zisk. Alebo že po odchode z nemocnice je fajn založiť si namiesto chorobopisu iný spis – životopis. Alebo že máme veriť svojmu bývalému ja, lebo vďaka minulým rozhodnutiam sme sa stali tým, kým sme teraz. Pri iných ponaučeniach však rozmýšľate, v čo ich autor vlastne verí a akú má predstavu o partnerských vzťahoch.

V dvoch tretinách knihy sa Espinosa prepracúva ku konceptu slniečok, t. j. mimoriadnych ľudí, ktorí vám istým spôsobom poznamenajú život. Takáto idea by ešte sama osebe nemusela byť zlá, občas však v teórii narazíme na isté nejasnosti. Niektoré tvrdenia môžu na prvé prečítanie vyznievať ako protirečenia, pritom ich však autor pravdepodobne chápe ako navzájom sa dopĺňajúce. A hoci Espinosa hneď na začiatku konštatuje, že len zhromažďuje skúsenosti a nemá záujem hovoriť iným, čo majú robiť, presne to robí – inštruuje: „Kúp si desať notesov“, „Smiech obmieňaj každé dva roky“, „Vyber si nejakého neznámeho človeka. Prihovor sa mu“.

Žltý svet
je pokusom o vytvorenie koncepcie nového sveta. Sveta, ktorým hýbu myšlienky ľudí, čo sme stretli. Aspoň to bola Espinosova ambícia – na základe vlastných skúseností pomôcť nájsť šťastie aj iným. Zlomky obrazov zo života v nemocnici poskladal do podoby dobre mienených rád a zoznamov, ktoré určite pomôžu nejednému čitateľovi.