S mapou po knihe

Prvý slovenský gamebook Havran v okne, Galandia a iné príhody napísala Zuzana Mojžišová.

Deväť rôznych príbehov posplietaných cez rázcestia, na ktorých sa čitateľ môže rozhodnúť, ktorým smerom sa vydá. Johanka a čarovný havran, magická krajina Galandia plná ustrašených obyvateľov či príbeh rodiny otvorených, to všetko nájdete v novej knihe Zuzany Mojžišovej pre mladších násťročných.  

 

Gamebook

Forma gamebooku nie je v knižnom svete žiadnou novinkou. Naopak, najväčší úspech zažívali gamebooky v osemdesiatych rokoch, v ére nástupu počítačových hier, keď čitatelia hľadali interaktivitu aj v literatúre. Knihy, kde si môžete vybrať, ktorou cestou sa váš hrdina bude ďalej uberať a tak priamo ovplyvňujete jeho príbeh, vychádzali najmä v žánroch ako fantasy a sci-fi. Vôbec prvý gamebook na Slovensku prináša Zuzana Mojžišová a veľmi trefne si vyberá cieľovú skupinu od desať do trinásť rokov.

Interaktívna kniha, ktorá priamo s čitateľom komunikuje a vyzýva ho  do akcie, má skutočne pútavú formu. Na orientáciu v knihe môžete použiť mapu, ktorou si samotná Mojžišová pomáhala už pri písaní, alebo naopak, iba sa túlať stranami a hľadať ten váš najobľúbenejší príbeh. „Táto knižka je ako výlet,“ píše sa na prebale a je to naozaj tak. Nikdy neviete, na aké nové zákutie práve natrafíte, či bude príbeh pokračovať alebo sa skončí, či ešte dostanete možnosť rozhodnúť sa alebo tentoraz zakročí priamo autorka. Forma je zvládnutá na jednotku, jednotlivé príbehy sa postupne prepletú tak, že všetky vzájomne súvisia, zapadajú do seba a postupne sa čitateľ  vo svete Mojžišovej knihy stráca.

 

Skvelá voľba pre násťročných

Autorke sa darí posplietať celkom obyčajné príbehy dievčatka, ktorej sa má narodiť malá sestra v čase pandémie, s čarovnou rozpravou o akejsi zvláštnej zemi Galandia, ohrozovanú strašidelným TO, ktoré sa podarí odohnať iba hymnou plnou priateľstva a lásky. Začiatok jednotlivých príbehov by ste hľadali márne a koncov môže byť vždy niekoľko.

Na Slovensku nie je veľa autorov, ktorí by sa venovali tvorbe pre násťročných. Obdobie dospievania mladého človeka je také komplikované a často neuchopiteľné, že sa autori tejto vekovej skupine vyhýbajú. Upútať adolescentného čitateľa je zložité, nároky tínedžerov sú vysoké a okrem pútavého obsahu hľadajú v dnešnom svete pokroku aj zaujímavú formu. Gamebook Havran v okne, Galandia a iné príhody Zuzany Mojžišovej je preto výbornou voľbou, ako mladých čitateľov motivovať k čítaniu súčasnej a slovenskej literatúry, ktorá je zároveň aj kvalitná.

 

Katarína Vargová (1992)

Vyštudovala Ateliér scenáristickej tvorby na VŠMU v Bratislave. Debutovala zbierkou poviedok s názvom Šura. Vedie literárnu platformu Medziriadky, ktorá vzdeláva mladých autorov a autorky. V súčasnosti pracuje v RTVS ako dramaturgička.

 

 

Zuzana Mojžišová: Havran v okne, Galandia a iné príhody

Ilustrácie: Zuzana Mojžišová

Bratislava: Artforum, 2021