111 osobností Slovenska - Jozef Leikert

Jozef Leikert

111 osobností Slovenska

Bratislava, Príroda 2009

V edícii Galéria slávy vychádza prvá časť minimálne trojdielneho projektu o významných Slovákoch, ktorí sa preslávili doma, iní našli uznanie aj za hranicami, každý z nich priniesol mimoriadne a trvalé hodnoty. Autor sa osudom slávnych Slovákov venoval najskôr ako novinár, potom ako historik Historickom ústave SAV a v nemalej miere aj ako spisovateľ literatúry faktu. Publikácia ponúka široký výber, nájdeme v osobnosti z každej oblasti života. Sú v ňom vedci (Maximilián Hell, Štefan Jedlík, Ján Wolfgang Kempelen, Dionýz Iľkovič), lekári (Ján Jessenius, Stanislav Kostlivý), umelci, maliari (Pavol z Levoče, Ján Kupecký, Mikuláš Galanda), spisovatelia (Pavol Dobšinský, Pavol Orságh Hviezdoslav, Jozef Gregor Tajovský, Ľudmila Podajvorinská), básnici (Emil Boleslav Lukáč, Ján Smrek), športovci (Alojz Sokol, Július Torma, Ondrej Nepela), diplomati (Štefan Osuský, Ján Papánek), herci (Ján Jamnický, Martin Gregor, František Dibarbora), hudobní skladatelia (Ján Levoslav Bella, Ján Cikker, Mikuláš Schneider-Trnavský), politici (Alexander Dubček, Gustav Husák)... Tak osobností z dávnej minulosti (Samo, Pribina, Rastislav, Svätopluk I.), ako reprezentantov 20. storočia (Pavol Štrauss). Autor si uvedomil, že na malom priestore môže ponúknuť čitateľovi, aby sa „rýchlo a pritom seriózne dozvedel čosi viac o našich osobnostiach“. Aj keď sa z bežného pohľadu môže zdať, že ide o encyklopedické dielo (abecedne zoradené portréty), žánrovo ide o čosi viac. Nie je to iba  súbor životopisných dát, ale je to  esejistické rozprávanie s ambíciou povedať o živote osobnosti oveľa viac zaujímavostí i detailov (peripetií i úspechov), ako to dovoľuje suchopárna encyklopédia.

Ivan Szabó