Katarína Mikluščinová
26.06.2014

Angelopolis - Danielle Trussoniová

Preklad Martin Štulrajter
Ikar 2013

Pred tromi rokmi vyšiel v slovenskom preklade prvý román Danielle Trussoniovej Angelológia, ktorý sa stal svetovým bestsellerom. Autorka na túto tému nadviazala románom Angelopolis, na stránkach ktorého sa prelínajú mýty s biblickými tradíciami, historické udalosti so súčasnými, a tiež veda tu zohráva zásadnú úlohu (napríklad genetický výskum). Nezhody medzi ľuďmi a miešancami ľudí s anjelmi, nazývanými nefilimovia, sú však hlbšie i nebezpečnejšie ako v predošlej knihe. Nové generácie anjelov sa už nesnažia utajiť svoju existenciu, ale majú skôr sklon k exhibicionizmu a arogancii.

V románe sa čitateľ opäť stretáva so známymi postavami – Brunom, riaditeľom parížskej kancelárie Angelologickej spoločnosti, ktorá vychováva lovcov anjelov, a Verlainom, elitným Brunovým žiakom, ktorý má jedinečnú schopnosť vidieť voľným okom anjelské bytosti, rozumie fyziológii nefilimov (opalizujúce nechty, iskrivá pokožka, široké čelo, veľké oči, stavba krídel...) a naučil sa tiež rozlišovať rôzne typy anjelov (emimovia, rahabovia, giborimovia, gusianovia, golabianovia...). Ústrednou postavou – anjelom je Evangelina.

Verlaine pátral po anjeloch, usiloval sa ich chytiť, uväzniť a zlikvidovať, najmä takých, ako je Evangelina – pred desiatimi rokmi mu uletela z brooklynského mosta. Zrazu ju stretol v Paríži, kde mu ešte stihla odovzdať balíček, kým ju vzápätí neuniesol čierny anjel z rodu emimov. Pri prenasledovaní tohto nebezpečného anjela sa Verlaine a ďalší angelológovia ocitajú na rozličných miestach v Rusku (Peterburg, Jekaterinburg, Čeljabinsk), Bulharsku pri Čiernom mori či jaskyni Diablovo hrdlo, kde hľadali informácie a pravdu o Evangelinom pôvode i rodinných väzbách. Na tejto ceste striedajú lietadlá, transsibírsky expres, lode, záhadné domy angelológov či pracovne v Ermitáži, Zimnom paláci až po sibírske väzenie anjelov. V hre sú aj slávne Fabergého veľkonočné vajíčka, nechýba cárska rodina, dokonca ani Rasputin s jeho dlho hľadanými zápiskami. Keď sa „prehryziete“ cez túto zmes faktov a záhad, predstaví sa vám mýtický raj anjelov – Angelopolis a dramatický príbeh, v ktorom osud ľudstva visí na vlásku.