Jana Sokolová
28.02.2014

Darebák – Juraj 8X

Ikar 2013

Po románe Mať rád nestačí prichádza pomerne neznámy autor vystupujúci pod moderným pseudonymom Juraj 8X so zbierkou poviedok Darebák.

Súbor dvanástich próz bol napísaný pred vyše štvrťstoročím v predrevolučných časoch a nevyhovoval požiadavkám vtedajšej socialistickej literatúry. Autor nás prostredníctvom dialogického rozprávania v jednotlivých poviedkach vťahuje do pulzujúcej Bratislavy a jej ulíc, hotelov, kaviarní a barov. Zobrazuje mladého muža, ktorý (napriek priamočiaremu nalinkovaniu života v socialistickej spoločnosti) hľadá svoje miesto v spleti budovateľských doktrín a hesiel. Cez obrazy detstva, dospievania, mladosti a prostredníctvom svojich priateľov a známych reflektuje dobovú realitu. Odhaľuje prežívanie mladíka, ktorý sa neustále zmieta medzi vznešenosťou lásky a jej pudovosťou, zároveň zápasí s túžbou spoločensky sa realizovať, a pritom nepodľahnúť absurdite a stereotypu života v totalitnom režime. V naoko povrchných rozhovoroch so svojimi vrstovníkmi a ponorom do spomienok sa autor dostáva k hodnotovým otázkam, ktoré dávkuje bez moralizovania. Svoj postoj k spoločenskému dianiu dáva najavo prostredníctvom výsmechu a s príznačnou dávkou irónie.

Kompozične sú prózy založené na dialógu, ktorý prelínajú reminiscencie a úvahy hlavného hrdinu. Autor sa v poviedkach „vyžíva“ v zachytávaní dobovej atmosféry, predovšetkým prostredníctvom všadeprítomných hesiel (tie často parafrázuje), využívaním intertextuality, odkazovaním na kultové veci, značky a produkty socializmu. Atmosféra sa odráža aj v samotnom jazyku próz. Okrem skratkovitosti, ktorá poviedky značne dynamizuje, autor pracuje s pôsobivou metaforou, ktorá vstupuje do protipólu k expresívnej dobovej lexike.

Napriek tomu, že poviedky vychádzajú s vyše dvadsaťročným oneskorením, na príťažlivosti im to neuberá (svojím spôsobom ani na aktuálnosti). Juraj 8X osobným spomínaním v zbierke poviedok Da­rebák „oživí“ spomienky mnohým, ktorí majú skúsenosť s budovaním lepších zajtrajškov. Zároveň mladším ročníkom autenticky priblíži život a prežívanie človeka v červených časoch, ktoré už patria minulosti…