Aj jednoducho možno prekvapiť

Aj jednoducho možno prekvapiť

Emily Roddová, Deltora

Mesto krýs, Púšť skazy

Bratislava, Fragment 2006

Preklad Irena Repášová

Trojica Lief, Barda a Jazmína hľadá sedem drahokamov Čarovného pása Deltory, ktoré dal ukradnúť Pán tieňov, napadol Deltoru a zotročil jej ľud. Po prvých dvoch častiach Lesy hrôzovládyPrekliate jazero sa môžeme začítať do tretej a štvrtej časti osemdielnej ságy kráľovstva Deltora. Naši hrdinovia v nich získajú dva ďalšie drahokamy na Čarovný pás a pár vrások z prežitých útrap na čelo. V jednoduchých, nie však primitívnych príbehoch, ochutnáte mušt včelej kráľovnej, vďaka vodožrútom prejdete rieku suchou nohou bez mosta, navštívite mesto ovládané potkaniarmi (ktorí ale vyháňali krysy) a zúčastníte sa spolu s hrdinami na veľkej súťaži v súbojoch.

Pôžitok z čítania prináša aj jazyk. Prekladateľka sa pohrala so slovíčkami a podarilo sa jej zachovať jednoduché, no pôsobivé slovné hračky (Nekris – mesto, ktorého obyvatelia ušli z Mesta krýs a v ktorom sa pod vládou Krízarov – t. j. vlastne „krízových krysárov“ žije za dodržiavania rituálnej čistoty jedla i obydlí v ustavičnom strachu z čohokoľvek malého a huňatého).

Roddovej séria motivicky vychádza z dedičstva klasických čarodejných rozprávok a príbehov Tisíc a jednej noci. Pestré kulisy sa navrstvujú jedna na druhú, príbehy sú plné „zradných“ priestorov, ktoré vás pohltia a vyvrátia zajatých v mechu úplne inde než ste čakali... Napriek tomu však silou neodvratnej náhody zvanej osud kráčate smerom k mestu a púšti. Cesta hrdinov je plná prekonávania ilúzií a – čo je vo fantasy mimoriadne zriedkavé – nájde sa v nej miesto i pre povahovo vopred nedefinované a nejednoznačné postavy (obchodník Tom).

Takto sa autorke na malej ploche s neveľkým množstvom postáv a s nie príliš zložitými, no v detailoch pôsobivo prepracovanými kulisami(obluda s mnohými žalúdkami, ktoré môžu zároveň slúžiť ako maternica), podarilo rozvinúť dej, ktorý sa nedá vopred odhadnúť, takže až po dočítaní sa dozviete, koľko z vašej predstavy o putovaní  za dobrodružstvom sa naplnilo.