Dievčatko z krajiny drakov. Kniha tretia Chrám duchov – Muška & Igor Molitor – Čarovné črievičky príbehu

Čarovné črievičky príbehu

Čarovné črievičky príbehu

Muška & Igor Molitor:

Dievčatko z krajiny drakov. Kniha tretia Chrám duchov

Bratislava, Ikar 2006

Tretí príbeh mnohé vyjasní a mnohé ešte väčšmi zauzlí. Nenáhlivo sa ponárame do krajiny, kde sa čaruje skôr nenápadne. Očami Dievčatka vidíme sieť intríg omnoho prehľadnejšie, miestami až triviálne, lebo všetci špióni sa intelektom pohybujú zhruba na úrovni osemročných dievčatiek. V krajine Mezzarthys je nám teda zdanlivo všetko jasné – kým niečo nie je zasa inak. Autori si našťastie ponechali zopár prekvapení v zásobe.

Jednoducho, no pôsobivo porozprávaný príbeh vám pred očami prešumí bez efektov takmer nebadane. Všetko sa deje prirodzene. Oslavy, stretnutia s čarodejníkmi, hovoriaci kocúr-špión, rozhovory s tajomným Merlinom i napínavá cesta po stopách zlej kráľovnej čarodejnice, do ktorej vkĺzneme ľahučko ako do čarodejných črievičiek príbehu. Kráčame textom od obyčajného k obyčajnému – takže nezbadáme či a kedy nás už pohltil zázrak.

Fantastické je vo svete tejto knižky veľmi šikovne familiarizované, tj. sprístupnené pohľadu čitateľa tak, že pri jeho vnímaní nekódujeme už takmer o nič viac než pri ostatných častiach textu. Splýva s okolím, a tak sa môže stať, že priaznivci prudkých zvratov a krikľavých farieb budú sklamaní.

Krehká prostota príbehu o záchrane babkinho života nedokáže osloviť každého. Zorný uhol zakaždým niečím jemne očareného Dievčatka bude pravdepodobne vyhovovať skôr čitateľkám než čitateľom. Už aj preto, že emocionálna stupnica inak veľmi citlivej hrdinky je nanajvýš milosrdne, nenápadne a opatrne ochudobnená o spodné tóny. Miestami, kde by malo Dievčatko cítiť hrôzu a trýznivý smútok sa len preletí – napokon na sebaanalýzu tam niet času, lebo hrdinka koná. Jej telesné schopnosti sú vysvetlené nadprirodzenými prvkami, omnoho fantastickejšie však na mňa pôsobí psychika hlavnej protagonistky, schopnej potešiť sa každému pohladeniu, no všetky negatívne situácie prekonať bez záchvevu...

Nuž, v dievčatkách sa zrejme skrýva viac než je na prvý pohľad zrejmé a rozprávkovo ladené príbehy si na psychologickú drobnokresbu nikdy nepotrpeli.

Miloš Ferko