Recenzia
Peter Rybanský
21.05.2009

Fantázia 2008 - Extrakt súčasnej fantastiky

Extrakt súčasnej fantastiky

Fantázia 2008, Šaľa, FANTÁZIA – Mgr. Ivan Aľakša 2008

  Zborník s podtitulom Antológia fantastických poviedok tvoria najmä víťazné práce súťaže Fantázia, ktorú zastrešuje rovnomenný časopis (pre aktívnych účastníkov: v roku 2009 je uzávierka 31. mája). Jeho rozsah a formát má potenciál splniť účel vreckového sprievodcu aktuálnou slovenskou fantastikou. Jednotlivé práce – jedenásť poviedok – sú radené na prvý pohľad náhodne, no pri dlhšom čítaní sa dá zistiť obsahový systém publikácie. Zostavovateľ Ivan Pullman v spolupráci s Ivanom Aľakšom ponúkajú cieľavedomý a plnohodnotný extrakt pre milovníkov žánru i pre čitateľov každej novej literatúry. Nájdeme tu všetky žánre fantastiky, od klasickej cez vedeckú, hororovú či historickú až k filozoficky ladenej fikcii. Stretávame sa zväčša s mágiou, hrdinami s nadľudskými schopnosťami, bohmi i polobohmi, s historickými postavami, vzácnymi artefaktmi, no a, samozrejme, s jedinečnou realitou. Vidno tu aj tendenciu k realistickej črte, napríklad v kratšej poviedke o odvekej morálnej dileme s kompozične ľahko predloženou dejovou líniou a malým počtom postáv od Jozefa Hvišča ml. Ako som zachránil ľudstvo. V paralelne vykonštruovanom hororovom príbehu Dedičstvo zeme od Jozefa Kariku máme do činenia s pamäťou národa (Hlinka, Tiso, Mach). V Thissío (Juraj Draxler) všetko grécky chutí, vonia, útočí na zmysly tak trochu cudzokrajne, dovolenkovo. Ide o možno komixový príbeh trošku iného Zorra pomstiteľa v hororovom svetle. U Petra Meluša nečakajte ľahké čítanie: hra imaginácie, dokonale systematizovaná realita, prestupovanie z jedného sveta do druhého, filozofické úvahy, a to všetko vo vlastnom slovníku a v zložitom štýle. Omračujúci je už len samotný titul: Staneš zos popola jak starého Phoenixa sim.

  Každú poviedku uvádza autorský medailónik a väčšinou slovo zostavovateľa. Množstvo finalistov už má na konte nejaký ten literárny zárez, čo sa prejavuje v ich často zručnom narábaní so slovom a myšlienkou. U niektorých sa prejavuje tendencia predviesť síce zaujímavý, ale predsa len výňatok zo širšie koncipovanej tvorby. Rozum, cit, niekoľko kúziel, husle & Viola predznamenávajú plánovaný romanticko-fantastický román Michala Spádu, čím sa narúša koncepcia poviedky. Väčšina prác sa však striktne držala predpísaného žánru, môžete teda očakávať šokujúce zvraty a vyvrcholenia na malom textovom priestore. Práve takáto priamočiarosť zaručila Lívii Hlavačkovej prvé miesto. Črepiny sú nabité dynamikou, dejovou aj ideovou, autorke sa podarilo zachytiť dve vhodne sa dopĺňajúce témy pomocou jednoduchých charakterov (so zložitou minulosťou) a priamočiarej línie rozprávania v sprievode s ešte neobnosenými frázami. Dalo by sa povedať, že stavila na istotu. Trošku netradične vyniká Piesočný vlak Martina Vlachynského o pocite beznádeje ponorenom do netradičnej, možno existencialisticky ladenej ilúzie hororového diania. K tomu všetkému si ešte primyslite záverečnú esej Miloša Ferka, ktorý svoje majstrovstvo predvádza i v poviedke Koniec štvrte, a ďalšie, tu nespomínané, poviedky a vyjde vám súhrn čítania na mnoho príležitostí.

Peter Rybanský