Jana Túry Kopčová
09.12.2011

Homo asapiens - Rado Ondřejíček - Moderná kniha s výstrahou

Moderná kniha s výstrahou

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011

Homo asapiens Rada Ondřejíčka – slovenská kniha, ktorá rozvírila debaty medzi čitateľmi. Niektorí ju hodnotia veľmi pozitívne, iní naopak, ako vlažné čítanie. Prvá skupina je však jednoznačne v prevahe. Ako sa to podarilo človeku, ktorého život nie je priamo spojený s literárnym svetom? Nevyštudoval žurnalistiku (aj keď pôvodne chcel), ani literatúru (aj keď sa živil písaním na rôznych weboch). Vyše desaťročie pôsobí v sfére reklamy, a ako sám tvrdí – zobral si osem mesiacov voľno, aby mohol napísať túto knihu.

Hneď v úvode autor vysvetľuje, čo znamená skratka ASAP (As soon as posible alebo tak rýchlo, ako sa len dá), keďže toto krátke spojenie začiatočných písmen rezonuje ako lajtmotív v celej knihe. Hlavný hrdina Jakub patrí do sveta marketingu a reklamy, s ktorým je úzko spojený hektický spôsob života, stres, preferovanie práce pred súkromím a rozbité vzťahy. Jakub si toto všetko uvedomuje, no vlastné ambície, ako aj potreba udržať si istý životný štandard, ho tlačia stále viac a viac dopredu. Až po zoznámení sa s atraktívnou kolegyňou, pracujúcou v konkurenčnej firme, si uvedomí, že príliš dynamický a zároveň vyčerpávajúci pracovný život by rád vymenil za niečo hodnotnejšie. Pracovná vyťaženosť oboch partnerov a neustále skrývanie však zapríčiní rozpad perspektívneho vzťahu.

Dominantami príbehu sú peniaze a s nimi, paradoxne, spojená samota. Úspešný Jakub, ktorý nepozná finančnú krízu, si až pričasto uvedomuje, aký prázdny je jeho súkromný život: „Medzi stovkami kontaktov v telefóne som nenašiel nikoho, s kým by ma spájalo aj niečo iné, ako práca“. Jeho kolegovia sú figúrky, ktoré disponujú vlastnosťami, ako alibizmus, pretvárka, podrazy a klamstvá. Postava Jakubovej matky predstavuje tichý protipól jeho pracovného sveta. Neustále sa mu snaží prehovoriť do duše a neustále mu opakuje, že jej veľkou túžbou je, aby konečne spomalil a usadil sa. No on, i keď nechtiac, jej slová vytesní po každom jednom telefonáte. Až jej smrteľná choroba, o ktorej indície mu často ponúkala, alebo jeho vlastné zničené zdravie, ho prinútia zastaviť sa a zrekapitulovať svoj vlastný, na prvý pohľad úspešný život. Pomáha mu pri tom i fiktívna postava známeho detektíva Hercula Poirota, ktorý zastupuje zvyšky Jakubovho zdravého rozumu. Hlavná postava s ním v najkritickejších chvíľach vedie siahodlhé rozhovory, ktoré usmerňujú jeho život tým správnym smerom. Jakub je čitateľovi sympatický už len z toho dôvodu, že od začiatku vie, čo je správne, no potrebuje čas, aby teoretické úvahy uplatnil i vo svojom živote.

Pútavosť Homo asapiens spočíva v téme (anonymné marketingové oddelenie a pravidlá, ktoré v ňom panujú), ale tiež v čitateľsky atraktívnom jazyku. Vyznačuje sa ľahkosťou, jednoduchosťou a modernosťou. Nedá mi nespomenúť názor jednej čitateľky z webu: „Mne sa veľmi páčila a odporúčam ju ďalej. Aj ako výstrahu, aj ako liek pre tých, ktorí potrebujú potriasť, aby sa prebudili. Život predsa nie je len o práci.