Jana Túry Kopčová
20.07.2011

Hriechy v rukavičkách – Marek Mittaš – Čerstvý vánok v slovenskej literatúre

Čerstvý vánok v slovenskej literatúre

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2010

V dvoch desiatkach príbehov debutujúceho Prievidžana Mareka Mittaša dominujú vzťahy – partnerské, ľúbostné, milenecké... Aktérmi sú muži, ženy, manželia, milenci a kamaráti. Napriek tomu, že autorom je muž, niekoľko z nich je napísaných z pohľadu oboch pohlaví (Interpersonálna, Valentínske rekviem, Sobota ráno). Pri postavách Ireny z poviedky Interpersonálna, Táne z Nevera.com a Laury z príbehu Stopy v piesku autor sonduje krehké ženské vnútro, ktoré sa zmieta medzi smútkom, bolesťou a hnevom po zistení nevery svojho partnera. Odhaľuje, kam je až žena schopná zájsť, aby si udržala partnera. Marek sa nevyhýba pikantným milostným scénam, ktoré však nemajú úmysel šokovať a poburovať (ako to je často zvykom v súčasnej slovenskej literatúre), ale naopak, vyplývajú z príbehu a sú často jeho pointou.

Ďalšou kapitolou sú krimi poviedky: mafiáni, vrahovia, devianti sú ústrednými postavami poviedok Pozostatky, Artefakt, Bezpečný kufrík. Podobné námety, rôzne uchopenie témy. Kým v Pozostatkoch autor zimomravo rozpráva o postupnom „zvyknutí si“ na porcovanie neželaných osôb, Bezpečný kufrík oplýva ľahkosťou a humorom. A práve toto sú hlavné devízy Mareka Mittaša. Dokáže skĺbiť humor či iróniu a vzápätí ich mávnutím pera premení na tragiku života. Túto skutočnosť najlepšie ilustruje poviedka Valentínske rekviem – pri spomienkach manželského páru Miry a Emila – dvoch outsiderov, ktorých dala dokopy práve ich spoločná opustenosť a vylúčenie z kolektívu, a ich opisoch fyzických predností: „Prsia mala malé, a pri tom ovisnuté. Newton by určite nemal na nej problém vysvetliť teóriu gravitácie“ (s. 26), sa čitateľ isto pousmeje, no vzápätí si uvedomí tragiku ich osudov spojených rutinou a nemožnosťou výberu iného partnera. Ešte tragickejšie je však uvedomenie, že ich degradoval len neatraktívny vzhľad.

Pri čítaní zbierky Hriechy v rukavičkách čitateľom lomcuje pestrá škála pocitov. Nebolo by prekvapením, keby niektoré z poviedok poslúžili ako námet na filmový scenár. Aktuálne témy: nevera, nástrahy internetu, vražda, pokrytectvo či dokonca náčrt lesbického vzťahu, majú všetky predpoklady upútať (nielen) mladého čitateľa/diváka. Každopádne spisovateľov ako je Marek Mittaš slovenská literatúra potrebuje a pevne verím, že debut Hriechy v rukavičkách nezostane jeho poslednou knihou.