Anna Tašká
03.06.2011

Hrôzostrašná história. Dvadsiate storočie - Terry Deary

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010
Preklad Jana Nagyová

Podľa Terryho Dearyho sú dva spôsoby, ako sa dozvedieť pravdu o 20. storočí: buď zájsť za niekým „strašne starým, ktorý žil už vtedy a čo-to si ešte pamätá“, alebo si prečítať jeho knižku. Zatiaľ čo ten prvý sa mladým čitateľom môže aj nemusí osvedčiť, v prípade druhého s ním možno iba nadšene súhlasiť.

Britský autor si svojimi populárno-historickými knihami pre deti a mládež získal priaznivcov po celom svete, u nás ich už vyšlo pätnásť. Hrôzostrašná história dvadsiateho storočia len potvrdzuje to, čo dokázali už predošlé tituly série: spoznávať dejiny nenútenou a zábavnou formou nemusí byť nemožné ani pre tých, ktorí by sa dejepisu v škole najradšej ľubovoľným spôsobom nadobro vyhli. K úspechu okrem jedinečného rozprávačského talentu prispieva i koncept knihy. Text je rozdelený do prehľadných krátkych kapitol podľa jednotlivých desaťročí, pričom každá obsahuje prvky, ktoré robia ich obsah atraktívnym najmä pre cieľovú čitateľskú skupinu. Komixové ilustrácie, interaktívne úlohy, humorné nadpisy, zaujímavosti zo zákulisia dejín – to všetko pomáha udržať pozornosť čitateľa a zároveň úspešne vyvracia mýtus o tom, že vedomosti sa dajú dosiahnuť len nezáživným učením.

Autor majstrovsky pracuje so (seba)iróniou, čím sa jeho projekt definitívne odkláňa od ambície sprostredkovať mladšej generácii dejiny cez optiku samoľúbeho vlastenectva. Dearyho odosobnený pohľad na 20. storočie aj bez zbytočného poučovania a moralizovania jasne formuluje to, čo má ďalším generáciám slúžiť ako príklad doslova „hrôzostrašných“ dôsledkov ľudského egoizmu a bezohľadného zaobchádzania s mocou. Všadeprítomný humor z knihy robí rovnako zaujímavé čítanie pre tých, ktorí moderné dejiny poznajú, ako aj pre tých, ktorí sa s nimi ešte len zoznamujú.