Jana Túry Kopčová
23.09.2009

Kapor fatranský a iné príbehy - Boro Tomis - O priateľstve prírody a človeka

O priateľstve prírody a človeka

O priateľstve prírody a človeka

Boro Tomis: Kapor fatranský a iné príbehy, Bratislava, Mgr. Ľubomír Mäkký 2008

Útlu knižočku z pera veľkého milovníka a obdivovateľa prírody Bora Tomisa tvorí 24 krátkych poviedok, s ktorými sa mohli čitatelia oboznámiť už pred ich printovým vydaním na internetovom portáli hiking.sk. Práve tento portál sa zaslúžil aj o ich neskoršie knižné spracovanie.

Debut Bora Tomisa ponúka outdoorové príbehy plné humoru, úcty k prírode, ale i poučenia. Hneď v úvode sa autor zveruje čitateľovi s okolnosťami vzniku knihy. Tvrdí, že písať začal preto, lebo v súčasných knihách mu chýba „humor, sranda, a aspoň troška citov a romantiky. To korenie, ktoré robí život takým zaujímavým, že sa ho oddá žiť“. A práve tieto atribúty napĺňajú jeho rozprávania. Inšpirovali ich zážitky z autorovho pôsobenia na chate pod Suchým mýtom a na chate na Kľačianskej Magure v rokoch 1978 - 1981, kde bol kuchárom a neskôr chatárom. Tomis sa neštylizuje do úlohy spisovateľa, skôr sa predstavuje ako uchvátený pozorovateľ fatranskej prírody.

V knihe prevažujú humorne ladené príhody (Mišo – kanec fatranský, Melón, Večer na Magure) z prírody Malej Fatry. Niektoré dopĺňajú fotografie zo súkromného albumu. No okrem príjemných, vtipných zážitkov prinášajú hory i nebezpečenstvo, zranenia, či dokonca smrť. Inak to nie je ani v Jesennom príbehu, v ktorom dve mladé, neskúsené dievčatá podcenili silu hôr a vrtošivého počasia a skoro za svoju pochabosť zaplatili najvyššiu daň. Svoju lásku (nielen) k prírode dokázal Boro Tomis v príbehu Marila. V tejto intímnej výpovedi opisuje pobláznenie a očarenie dievčaťom s nezvyčajným menom. Marila bola úžasná a skoro dokonalá... skoro. Nemala však bližší vzťah k horám, ani k vychádzkam do prírody. A tak boj o Borove srdce vyhrala jeho druhá veľká láska – fatranská príroda.

Z knihy Kapor fatranský a iné príbehy priam srší radosť zo života, láska k prírode, pohoda, ale i humor a láskavosť autora. Napriek tomu, že príbehy boli postupne zverejňované na turistickej webovej stránke www.hiking.sk a boli teda prístupné predovšetkým aktívnym turistom, považujem za veľmi prínosné, že sa dočkali i knižnej podoby.

Jana Kopčová