Maroš M.
30.05.2008

Knižné menu I.

Knižné menu

Vážení milovníci kníh, citliví gurmáni i robustní jedáci, máme pre vás potešujúcu správu. Týmto číslom otvárame reštauráciu, kde to bude len tak šušoriť kvalitnými knižnými lahôdkami, ale aj chlebom beletristickým každodenným. Verím, že naša knižná produkcia nedopustí, aby sme klesli voľakde do suterénu vývarovní a my ostaneme gastro bibliofilským zariadením na úrovni. Keďže naše ambície sú vysoké, začneme, ako ináč, predkrmom.

Predkrm:

Jozef Sitko: Afohryzmy 2, Bratislava, Slovak Gold 2007

Pred poriadnou knižnou hostinou treba začať niečím ľahším, napríklad aforizmami. Tieto sa ako predhryz doslova ponúkajú, keďže ich Jozef Sitko nazval Afohryzmy 2. Nemusíte si brať špeciálny príbor, ani paličky, keďže ide skôr o také múdroslovie. Občasný chlp na tanieri si nevšímajte, niektoré sentencie sú trošku bradaté (Jazva na srdci sa hojí najdlhšie...). Občas však chrumne celkom dobrý hryz (V každom poriadku drieme značný potenciál chaosu...). Skrátka, niečo medzi šunkovou rolkou a mastným chlebom s cibuľou.

Polievka:

Katarína Mikolášová: Oriešok večnej krásy, Žilina, URELA 2007

V tomto prípade ide o polievku z tých rozprávkových. Katarína Mikolášová má na svojom konte už tretiu knihu pre deti a okrem nich aj tri (veľmi chutné) básnické zbierky. Kniha v dnešnom menu Oriešok večnej krásy je netypická najmä v tom, že rozprávkarka sa rozhodla urobiť autorské povesti o všelijakých geografických zvláštnostiach v okolí Žiliny. Aj keď niekedy postmoderne uletí, za niekoľko nápadov by sa ani taký Moravčík nehanbil. Nekaždodenný, ale originálne zvládnutý počin, navyše šarmantne ilustrovaný Danielou Krajčovou. Môžete zajedať orieškami.

Hlavné jedlo:

Peter Huchel: Zrátané dni, Bratislava, Ars Poetica 2006

Ingrediencie v tomto prípade boli tri. Zobrané spisy Petra Huchela, ktorý bol jedným z najvýznamnejších nemeckých lyrikov 20. storočia a dvaja prekladatelia – Ján Štrasser a Peter Zajac. Vznikol tak skutočne reprezentačný chod dnešnej knižnej hostiny. Takmer stovka (väčšinou prírodne) lyrických, originálnou metaforou dochutených básní, plus ďalšie básne od známych básnikov venované Huchelovi. K tomu presné kalendárium a atypický „doslov“ Petra Zajaca. K básňam s chuťou jesene a nemeckej skepsy je mimoriadne vhodný suchý rýnsky rizling.

Zákusok:

Anton Gajdoš: Osobnosti slovenského športu, Martin, Matica slovenská 2007

Po takomto výdatnom menu je výborným zákuskom šport. Najlepšie bude inšpirovať sa priamo osobnosťami slovenského športu od roku 1896 po rok 2006. Ako zákusok takmer encyklopedické a pritom reprezentatívne.

Vybral a uvaril Maroš M. Bančej