Maroš M.
30.05.2008

Knižné menu III.

Knižné menu III.

Milí čitateľskí stravníci. Aj knižná strava musí byť vyvážená a na myšlienkové kalórie bohatá. Snažím sa toto pravidlo varenia rešpektovať, hoci to dá niekedy zabrať. A že v dnešnej ponuke nie je pôvodná próza? Berme to tak, že najlepšie príbehy píše sám život a ten je v ponuke akurátne zastúpený. Pripravte si chuťové čitateľské bunky a do toho!

Predjedlo:

Ján Litecký-Šveda: Gordion, Bratislava, CCW 2006

Začneme niečím koncentrovanejším. Sentencie a aforizmy sú ideálne, aj keď v tomto prípade si musíme dávať pozor na štipľavosť. Či už ide o antiglobalistický chren, či národne orientovanú štipľavú papriku. Autor sa rozhodol vystavať knihu ako výkladový slovník. Kto má však chúťky patriota s nejasným vzťahom k pravicovo/ľavicovo ohraničeným postojom, si pochutná. Keď už nie na inom, tak napríklad na sentencii: Konformizmusnajistejšia cesta ku komfortizmu.

Polievka:

Jozaf Banáš: Idioti v politike, Bratislava, Kelion 2007

Rezká polievka ukuchtená realitou (a prapodivnosťami) našej politickej scény. Autor nezaprie prozaika a scenáristu, pričom štedro dochucuje svoj výtvor iróniou až sarkazmom. Nazriete do zákulisia, v ktorom sa varí život náš verejný a zistíte, že je to vlastne guláš. Najprv predvolebný, potom povolebný, koalične-opozičný... Dá sa na tom celkom dobre zasmiať, aj keď veľakrát gogoľovsky, cez slzy. Historické prvenstvo však autorovi bezo sporu patrí za pomerne vyčerpávajúci rozbor fenoménu zvaného „predseda politickej strany“.

Hlavné jedlo:

Katarína Mikolášová: Tanec borovice, Žilina, Urela 2006

Dnešné voňavé hlavné jedlo je peknou porciou básní tretej básnickej zbierky autorky. Žensky nežná citlivo narába s prírodnými motívmi, ktoré sú tu archetypálnymi symbolmi ľudských pocitov a citov, teda najmä lásky. Čo poteší každú dušu po poézii lačnú, je (výborné) zvládnutie aj viazaného verša a invenčné kaligramy, no objavíme tu aj haiku a veľa milých hravých poetických schválností. „zauzlená tichom / minútou / odmeriavam / dejiny prstov / kladených na ústa,“ píše táto príslušníčka strednej generácie a vy náhle dostanete chuť dať si k jej poézii trebárs pohár černicovej šťavy a prejsť sa niekde po borovom lese na Záhorí.

Zákusok:

Sarah Kirsch: Krídla okna, Bratislava, Ars Poetica 2006

Významnú nemeckú poetku staršej generácie vám ako vyvrcholenie dnešného menu šarmantne pre(d)ložila Mila Haugová. Silné osobné verše striedavo civilné, striedavo expresívne metaforické, sú z hľadiska poetologického do veľkej miery nadčasové (či bezčasové?). Nechávajú čitateľa, aby s nimi komunikoval. A podľa toho sa pozná dobrá poézia.

Vybral a uvaril: Maroš M. Bančej