Zuzana Kolačanová
11.02.2016

Kúzelné upratovanie - Marie Kondo

Kniha Kúzelné upratovanie (Vydavateľstvo Premedia 2015, preklad Ľuba Nitrová) mladej japonskej konzultantky Marie Kondo je vyhľadávaným bestsellerom. Zdalo by sa, že o upratovaní v domácnostiach sa nedá písať, ale práve obsah tejto knihy vás presvedčí o  opaku. Predstavte si malé introvertné dievčatko, ktoré sa namiesto hry s bábikami alebo kamarátkami venuje upratovaniu a  triedeniu vecí. Svoje techniky rokmi stále zdokonaľuje, až ako dospelá vytvorí dômyselný systém a začne ho ponúkať ľuďom. Jej technika funguje, na internete je veľa inštruktážnych videí, organizujú sa kurzy, ale aj osobné návštevy u klientov. Pri upratovaní vychádza z  predpokladu, že každý z  nás si časom nazhromaždí veľa vecí, ktoré po čase strácajú svoj význam alebo účel. Preto radí, aby sme si upratali raz a poriadne a od toho okamihu sa zmení aj náš život. Jednou z chýb je, že sa väčšinou snažíme upratovať podľa miesta a nie podľa druhu (napr. oblečenie, papier), ako je to praktickejšie. Ďalej odporúča vnímať upratovanie ako výnimočnú udalosť. Základom každého efektívneho upratovania je povyhadzovať nepotrebné veci. Tie, čo zostanú, nadobudnú svoje pravé miesto, nebude sa plytvať úložným priestorom a v domácnosti sa prestanú povaľovať veci bez ladu a skladu. Dokonca sa dozviete, čo je vertikálne usporadúvanie vecí v skrini, čo máte robiť, keď niečo nedokážete vyhodiť, alebo ako si upratať tašky. Uprataný obytný priestor pomôže aj nášmu zdraviu a pocitu šťastia. Ak sa po prečítaní tejto inšpirujúcej knižky každý deň zbavíte aspoň jednej zbytočnosti, urobili ste prvý krok k čistému a upratanému domovu.