Daniela Kurucová
30.06.2011

Mŕtvi do súmraku - Charlaine Harrisová - Upírske dobrodružstvo

Upírske dobrodružstvo

Bratislava, Ikar 2010
Preklad Peter Tkačenko

Román Mŕtvi do súmraku je prvou časťou upírskej série Pravá krv. Vynikajúco v sebe spája populárnu upírsku tematiku a detektívny príbeh. O tom, že je Charlaine Harrisová skúsenou rozprávačkou krimi príbehov, svedčí nielen skutočnosť, že v minulosti už ašpirovala na prestížnu cenu Agatha, ale aj tento román, ktorého dej je zasadený do zapadnutého mestečka Bon Temps a ústrednou postavou je mladá telepatická čašníčka Sookie Stackhousová. Pre jej nevšednú schopnosť čítať iným myšlienky ju takmer všetci považujú za blázna. Nikto však ani netuší, aké problémy jej tento dar spôsobuje, koľko úsilia musí vynaložiť na to, aby nikoho nepočúvala, lebo, a to aj sami musíme uznať, nie vždy musia byť myšlienky iných príjemné. Nečudo teda, že jediným jej blízkym človekom je stará mama. To ale len do momentu, kým do Bon Tempsu nezavíta upír Bill. Bill sa usadil v dome svojich predkov a začali sa diať záhadné udalosti: mini tornádo v okrajovej časti mesta, ktoré usmrtilo mladý pár, násilná smrť mladej ženy, a po nej ešte ďalšie dve... Podozrenie padá na novousadlíka, resp. skupinu jeho priateľov a na brata Sookie, ktorý mal so všetkými obeťami bližší vzťah. Je skutočne niekto z nich páchateľom? Keďže polícii sa tieto vraždy nedarí vysvetliť, čaká sa na ďalšiu obeť. Kto ňou bude? Ako sa to celé skončí? Povedať vám v tejto chvíli môžem len jedno: autorka vás udrží v napätí až do konca, a že ten bude prekvapivý, o tom nemusíte vôbec pochybovať. A keďže sa stránkach románu navzájom prepletajú ešte aj ďalšie zaujímavé vedľajšie línie zahalené rúškom tajomstva, Mŕtvi do súmraku sú detektívkou pre mládež, aká má byť. Dokazuje to aj aktuálne vydaná druhá časť tejto série Živí mŕtvi v Dallase, ktorá môže byť vaša, ak pošlete kupón IKAR 2 z 11. strany k nám do redakcie do 21. júna.