Recenzia
20.03.2014

Mŕtvy na pekelnom vrchu – Juraj Červenák

Vydavateľstvo Slovart 2013

Čas príbehu: prelom 16. a 17. storočia. Miesto: Horné Uhorsko, vrátane krčiem, šibeníc a nevrlých, výmoľmi zbrázdených neciest. Žáner: historická detektívka bez prvkov fantastického ozvláštnenia. Hlavní hrdinovia, s ktorými sa stretneme aj v ďalších dieloch série, sú traja. Kapitán Stein je veriaci, katolík, oddaný prívrženec tábora Habsburgovcov, drsný, vetrom a dymom bitiek ošľahaný vojenský veterán s dochrámaným kolenom, kvôli ktorému ho nadriadení stiahnu z bojiska a pošlú do Banskej Štiavnice, aby vyšetril nekalú činnosť tureckého vyzvedača. Stein je chlap vskutku neochvejne, ba priam až – podľa vzoru nomen omen – kamenne tvrdý. Pomocníkom vyšetrovateľa je kaprál Jaroš. O polovicu mladší než Stein, syn pražského kata, majster mučiteľ, ale tiež obratný bojovník. V dôsledku Steinovho zranenia a povahy tretieho z protagonistov je najaktívnejším a najakčnejším členom trojice. Podľa môjho názoru však najvydarenejším! Z hľadiska chronológie vstupu do deja tretí pátrač je banskoštiavnický notár Matej Barbarič. Vzdelanec, humanista, pôžitkár. Má rád víno, ženy, knihy. Žiaľ, v texte si príliš neužije. Prekáža mu príbeh. Nuž, povinnosť je povinnosť. Voči čitateľom i vrchnosti. Veď si len predstavme, že by autor hrdinovi popustil uzdu a dovolil mu v rámci textu prerozprávať či nebodaj interpretovať niektorý z obľúbených traktátov. Hrôza čo i len pomyslieť, koľko ton nezrozumiteľnosti dlhánskych viet a poprepletaných myšlienok by zavalilo úbohých vnímateľov! Našťastie, Juraj Červenák je autor skúsený a disciplinovaný, zvrhlé chúťky bonvivánskeho intelektuála udusí v zárodku. Duo Barbarič a Stein ponúka príležitosť na iskrenie stretu nadmieru rozdielnych pováh. Avšak presila slovných prestreliek by rozbila kompozíciu. Autor sa ovláda, ovláda i hrdinov, ženie príbeh vpred čisto, rýchlo, presne, na ostrí nožov kaprála Jaroša, s istotou bez košatosti odbočiek prekáravých dialógov Dumasa či Jókaia, ktoré by dnešného dynamiku filmového rázu milujúceho moderného čitateľa bezpochyby unudili. Prosto: vizuálny efekt priamej akčnej scény v posledných desaťročiach pod vplyvom estetiky celuloidových okienok vytlačil pôžitok zo slovných prestreliek.

Svižné dielo upúta čitateľov od prvých strán a naozaj skutočne, verte mi, ťažko, ak vôbec, pustíte knižku z rúk pred dočítaním. Jednoducho jednodychovka…

Historické pozadie dotvára kolorit knihy pútavo a nenásilne. Vyšetrovanie prebieha mučením väčšinou krátko, efektívne a účelne (raz darmo, kaprál Jaroš je majster), slová obhajca a ľudské práva sa nevyskytujú. V rámci ingrediencií mihne sa v deji medziiným obratne zakomponovaný motív homosexuality, spor o dedičstvo, trýznenie ženy a potomkov, legenda o pani Barbare R. a jej peknom pekelnom psovi, orgie späté s temnou mágiou, proosmanská špionáž, manželská nevera no a, samozrejme, zopár vrážd. V podstate prehliadka pekla na vrchu. Nuž čítajte, čakajte, tešte sa.