27.02.2013

Zlato arkony – Čierny Rogan – Juraj Červenák

Magické hmly Pobaltia

Žilina, Artis Omnis 2012

V  boji o  moc na ostrove Rujana náčelník Dolgoživ vykoná obrad s mnohými ľudskými obeťami, ktorých krvou z hmiel privolá vojsko démonov. Netvory však odmietnu stať sa poslušnými vy
konávateľmi príkazov, bažiac po smrti smerujú k zotročeniu slovanských kmeňov v Pobaltí. Na výzvu žreca z Arkony (kultové stredisko Slovanov na Rujane) preto prichádzajú na pomoc Rogan s Goryvladom. Po príchode do hradiska v Štetíne pomôžu vzkriesiť z trosiek osobnosť žiaľom po únose synov (samozrejme, netvormi) v medovine či pive sa utápajúceho vladyku Kručinu. Tento muž má pomôcť vytvoriť spoločné vojsko na záchranu Arkony. Aby výprava mala zmysel a nadobudla potrebnú početnosť, treba získať silu najmocnejšieho mesta v oblasti: Volynu. Medzi Štetínčanmi a Volynčanmi ale kvôli nedávnym roztržkám vládne krvná pomsta. Povznesú sa nad nezhody v boji voči nepriateľovi, ktorý chystá útok na mesto? Zistíte po prečítaní tejto prvej časti série Čierny Rogan sami, tak i onak, priaznivci cyklu sa môžu tešiť tiež na stretnutie s vedmou Miladou, popri bojoch a intrigách sa črtá i ľúbostná zápletka (Rogan, obdarený nadprirodzenými schopnosťami, pritom myslí vskutku prezieravo dopredu, svedčná Milada je totiž slepá). Popri mužských postavách v tomto Červenákovom románe už dokážu (aj ako postavy, nie iba v rámci kulís a materiálu na omdlievanie, súlož a únosy) zaujať aj ženské protagonistky: pragmatická, okrem krásy i pudom sebazáchovy obdarená Vlada aj intrigánska, no nesporne pevnou vôľou obdarená matka vladyku Ogneslava, Jarena. Okrem obligátnej dávky čvachtačiek vo vnútornostiach čitateľ dostane príležitosť, bez nadmerného psychologizovania, no dostatočne dôrazne, napríklad sledovať boj Kručinu s démonmi závislosti. Rogan je nedobrovoľne oddelený od zajatého hovoriaceho vlka Goryvlada. V tábore nepriateľov-netvorov sledujeme motív rozporov homosexuálneho vzťahu vodcu Skyndilla s Kerrelasom. Prehľad pomerne vydarene stvárnených postáv ukončím hrbáčom Preglavom: beznádejne zamilovaný „zahrá“ obetou v obrane proti presile tragické finále.

Najnovšia „roganovka“ opäť uprednostňuje švih, prieraznosť, zovretosť príbehu. Prostredie hradísk, zálivov a  piesočnatých pobreží je načrtnuté hutne, no pôsobivo. Červenák okrem postáv a  deja osvieži čitateľov aj zaujímavými detailmi: posvätné lastovičky, val vyzdobený lebkami… Zväzok uzatvára víťazná poviedka prvého ročníka súťaže Napíš si svojho Rogana: Krvavá voľba Rastislava Webera. Na záverečných stranách knižky si môžete prečítať aj vyhlásenie a  propozície nasledujúceho ročníka „súboja“ tvorcov a tvorkýň.