Najkrajšie na svete – Mária Ďuríčková

Pri detských knihách Márie Ďuríčkovej sa nielen starší, ale aj tí mladší radi vrátia späť do detstva. Spomenú si na dobrodružstvá roztopašných dvojičiek Danky a Janky, na veselé červené Sestričky z Topánika, na Bračeka z tekvice či na to, Čo si hračky rozprávali, keď ich majiteľka práve nebola doma. V knihe Najkrajšie na svete (SPN – Mladé letá, zostavila Mária Gálová) predstavujúcej výber najobľúbenejších rozprávok autorky, nájdete práve tieto spomenuté príbehy a postavičky, ale i mnohé ďalšie. Knižný výber sa nezaobišiel ani bez rozprávok, ktorých námet čerpala autorka prevažne z ľudovej slovesnosti – Drevulienka, Divotvorný hrnček a iné.

Rozprávky Márie Ďuríčkovej sú nadčasové, krehké a hravé.Pokúša sa v nich nazrieť do sveta detí a jemne sa dotknúť ich predstáv. V príbehoch ožívajú nielen hračky, ale aj všedné predmety, ako napríklad klbko prezývané Guľko Bombuľko, detské topánočky, budova školy. Autorka vo svojich rozprávkach nezobrazuje len dobro a zlo. Nájdeme v nich množstvo odtieňov vzťahov – sesterskú spätosť Danky a Janky, ich postoj k malému bratovi, rodičom a spolužiakom zo školy. Ďuríčkovej texty zaujmú detského čitateľa predovšetkým príbehom pretkávaným dobrodružstvom a fantáziou, miestami oživeným inovatívnymi slovnými hračkami (Medmedík). Azda jediným relevantným nedostatkom uvedeného výberu je skutočnosť, že dlhšie texty sa doň nedostali celé, k dispozícii je niekoľko úryvkov. Rozprávkovým príbehom doplneným mimoriadne vydarenými ilustráciami výtvarníčky Danice Pauličkovej sa poteší nielen detská duša, ale aj oči.