Päťadvadsať. Kniha o slovenskej karikatúre - Kornel Földvári - Boh veselo žmurká z tejto knihy

Boh veselo žmurká z tejto knihy

Boh veselo žmurká z tejto knihy

Kornel Földvári

Päťadvadsať. Kniha o slovenskej karikatúre

Levice, K. K. Bagala L. C. A. Publishers Group 2005

Titulok som si požičala od Pavla Vilikovského, ktorý na prebal knižky okrem iného napísal: „... karikatúrou na nás veselo, sprisahanecky žmurká Boh.“ Prečo veselo, vysvetľovať netreba, veď sa presvedčíte, keď do nej zažmúrite aj vy. A sprisahanecky na vás odtiaľ zažmúri aj majster Földvári, na ktorého sa zasa z vďačnosti okorenenej štipkou karikaturistickej škodoradosti, no so všetkou nežnou úctou, pozreli títo umelci. Päťadvadsať jeho nielen bradatých podobizní je už len dezertom za chutnou porciou umne spracovaného textu, ale najmä a predovšetkým ukážok z tvorby výnimočných osobností hrajúcich sa na poli slovenskej karikatúry s fikciou a realitou, slzami a smiechom, so známym i úplne novým. Budete prekvapení, keď si na nos nasadíte ich okuliare, ktoré (s)kreslia každodennosť na pravdivú rozprávku v šatách strašne milého, aj milo strašidelného humoru. Lebo o ten práve ide. Päťadvadsať rozličných karikaturistov vyfasovalo štvorstranový kaleidoskop, aby na ňom vytvorili mozaiku svojho diela a sčasti aj života. Poetický štýl autora dopĺňa skutočne len úryvky ich výtvarnej snahy, ktorej výsledky sú rozdielne ako oni sami. Jediné, čo spája tých, čo chcú vykresliť predovšetkým myšlienku, tých ktorí mravčekovsky popracujú aj na poslednom detaile a jednoduchých klaunov rozosmievačov, je humor. O ten ide. Miestami absurdne nepodobných tvarov a príchutí, no vždy s krásnym cieľom – rozihrať úsmevom nielen vaše ústa, ale aj srdce. Či sa to darí, posúďte sami, veď vás pozývajú autori súčasní, aj tí, odpočívajúci vo svojom farebnom nebi, kde sa smejú spolu s Bohom. Žmurkajú na vás z vlastných autoportrétov i ostatných čriepkov svojho umenia. Stačí si len vybrať. Alebo ešte lepšie, nepreberať a zhltnúť všetko do poslednej karikatúry. Päťadvadsať predsa nie je za trest. Je tu pre radosť.

–et–